Textnotiser

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Övrigt: Textnotiser
Av Lars Larsson Fredagen den 31 juli, 2009 - 11:56:

Jag har skrivit in brödtext i textnotiser, och finner då att när jag senare kopierar denna text in i ett word-dokument finns ett större antal radbrytningar som inte gjordes vid inskriften. Hur undviker jag detta?

Av Daniel Berglund (M25564) Fredagen den 31 juli, 2009 - 22:56:

Hur ser texten ut när du tittar på den i respektive inmatningsfönster i Disgen? Är där tomma rader, stycke-tecken ("bakvänt P") eller ny-rad-tecken (¥)?

Av Lars Larsson Lördagen den 1 augusti, 2009 - 07:51:

Hej,
och tack för att du svarar.
Texten ser helt rätt ut vanligtvis, inga av de tecken du nämner förekommer. Men, jag har märkt att när jag öppnar programmet och tittar på textnotiserna, så ibland, ej alltid, har ofrivilliga radbrytningar förekommit. Och som sagt, inga stycke-tecken eller ny-rad-tecken förekommer.

Av Gunnar Jonsson (M00707) Lördagen den 1 augusti, 2009 - 10:19:

Jag testade nu med att skriva in en ny text i ETT stycke i 8.2. Om man drar ut fönsterstorleken så radbryts texten all eftersom att få plats i det större fönstret. Så sker inte med en gammal text jag kollade, den ligger fast med sina radbyten som skapades då den skrevs in i nån äldre version av DISGEN.

Av Alf Christophersen (M00919) Lördagen den 1 augusti, 2009 - 10:52:

Forsøk å spare den til fil og så åpne den igjen :-)

Avsnitt over et visst antall tegn brytes med en linefeed.

Men, ved utskrift tas dette hensyn til.
Radbrytning i utskrifter får man kun der det er enten et paragraftegn eller yen-symbol.

Det er det vesentlige :-)

For øvrig, åpner du et dokument i Word og sparer det som DOS-tekst, og så åpner det igjen og setter stor linjelengde på avsnittene, så vil du også se at teksten har blitt brukket.

Av Lars Larsson Måndagen den 3 augusti, 2009 - 08:10:

Tack för hjälpen - nu har jag lärt mig att det går att "dra ut fönsterstorleken" i textnotiserna! Det var lösningen för mig.


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: