Arkiverade (äldre) inlägg fram till 8 januari, 2009

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Söklistor: Sökfunktionen: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 8 januari, 2009
Av Karl-Erik Lerbro Måndagen den 21 april, 2008 - 09:20:

Jag har testat lite med söklistans kolumner.
På ett 15-tal omstarter blev alla kolumner alltid lika vid omstart både med söklist 1 och 2, såväl vad det gäller placering som bredd, utom en gång då ett par av de "nya" kolumnerna saknades. Men om jag gjorde något annorlunda den gången kan jag inte säga.

Angående Lennarts problem med att flock- och individnummer klipps av i slutet, så har jag inte lyckats provocera det på skärmen genom att ändra kolumnbredden. Det är i början som tecken då försvinner.
Men vid utskrift blir det tvärt om, just som Lennart beskriver. Är kolumnen för smal klipps numret, och kolumnrubriken, av.

Av Gunnar Jonsson (M00707) Måndagen den 21 april, 2008 - 09:42:

Nytt kolumntest.
Alla kolumner i rätt ordning vid datorstart i morse.
Gick in i system och valde annan datamapp samt valde en person där. Tog fram söklistan och kolumnerna fortfarande i rätt ordning.
Men när jag sedan gick tillbaka till min egen datamapp så hade kolumnordningen ändrat sig.

Av Alf Christophersen (M00919) Torsdagen den 24 april, 2008 - 21:50:

Det finnes omregningsregler mellom pixler og bokstavbredde så man kan regne ut dette i pixler uansett, sjekk om Font i hjelpemanualene til Windows SDK eller Delphi ellers for hvordan en font beregnes.

Det bør derfor spares i en entydig form og ikke veksle mellom antall tegn og pixler :-)

Av Sören Ewaldsson Tisdagen den 6 januari, 2009 - 14:10:

Jag undrar varför man måste välja flock två gånger när man söker. Jag sökte på ett begränsat intervall och markerade flocken jag ville söka i. När jag klickat på "sök" måste jag välja flock igen. Om det är en programbug borde den justeras i pågående uppdsatering. Jag har version 8.1d och Windows XP.

Av Daniel Berglund Tisdagen den 6 januari, 2009 - 21:58:

Hej Sören,
detta verkar vara fixat i nästa version. I alla fall kan jag inte upprepa det här.

Av Joel Vogler Tisdagen den 6 januari, 2009 - 23:02:

Sören,
Beror det möjligen på att du i sökrutan har markerat att du vill välja i vilka flockar sökningen skall ske?
Sök i...

Av Joel Vogler Tisdagen den 6 januari, 2009 - 23:16:

Nytt försök att få med bilden:
1,Sök...

Av Sören Ewaldsson Onsdagen den 7 januari, 2009 - 17:44:

Hej Daniel,
Jag har nu gjort ett antal sökningar med begränsning till ett visst intervall. Ibland räcker det med att välja flock endast i rutan "Sökning till söklista 1" ibland kommer rutan "Välj flock att söka i" upp när jag klickar på "sök".
Jag kan inte få fram någon logik i det hela. Kanske det trots allt inte är löst utan du råkade lyckas med ett val.

Av Daniel Berglund Onsdagen den 7 januari, 2009 - 20:01:

jag tog en titt i källkoden och ser att om man gör en sökning som skriver över en redan befintlig söklista så får man detta problem, men inte om man söker till en söklista som öppnas i nytt fönster. Så verkar det fungera när jag testar också. Ser du samma sak hos dig?

Av Sören Ewaldsson Torsdagen den 8 januari, 2009 - 17:17:

Ja, det verkar stämma. Om jag söker och redan har en söklista öppen måste jag välja flock två gånger. Om ingen söklista är öppen räcker det med en gång.