Arkiverade (äldre) inlägg fram till 13 augusti, 2009

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Söklistor: Sökfunktionen: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 13 augusti, 2009
Av Niklas Lundin Onsdagen den 25 februari, 2009 - 23:29:

Har upptäckt att sökfunktionen strular för mig ibland. Nu senast skulle jag söka på förnamnen ”karin marie” utan ””. Personen finns registrerad.

1.Klicka på kikaren
2.Klicka på ”Nollställ allt” några ggr
3.Tabb ner till ”Förnamn:”
4.Skriver ”karin marie”
5.Enter

Resultat: Inga personer har hittats...

Kanske skrev jag fel. Ok. Letar upp personen, kopierar hennes förnamn, klistrar in i sökfunktionen, samma resultat.

Har något hänt med min version av Disgen, måste jag installera om?

Niklas

Av Daniel Berglund Torsdagen den 26 februari, 2009 - 20:45:

Har du sökindex aktiverade? Bygg om dem, eller ta bort dem, och se om det hjälper.

Av Niklas Lundin Fredagen den 27 februari, 2009 - 17:38:

Hej Daniel

Ja, sökindex var aktiverat och skulle uppdateras efter varje ändring men jag tog bort dem alla och återskapade alla som du sa.

Nu fungerar det. Tack

Av Niklas Lundin Tisdagen den 11 augusti, 2009 - 20:51:

Jag har på en del personer där dagen inte kan tydas ersatt detta med "??".
Alltså i datumnotisen under Fras skrivit t.e.x 1855-10-??.
Nu har jag förstått att okänd dag ska skrivas 00 så min fråga lyder, hur gör jag för att leta fram alla datum som slutar på eller innehåller "??"

Av Runar Hortlund Onsdagen den 12 augusti, 2009 - 17:15:

Om du gör ett utdrag enl Born.udr från http://hort.se/ så uderlättas sökandet

Av Niklas Lundin Onsdagen den 12 augusti, 2009 - 21:38:

Tack för tipset Runar men jag hade hoppats sökningen gick att göra från Disgen.

Av Daniel Berglund (M25564) Onsdagen den 12 augusti, 2009 - 22:05:

Jag tror att det är lika svårt som att leta efter asterisker, dvs tämligen omöjligt, så Runars råd är nog det bästa i dagsläget.

Man kunde önska sig att det gick att sätta något tecken framför jokertecknen för att visa att de inte ska tolkas som jokertecken, men det går inte idag. Jag lägger in ett förbättringsförslag på detta.

Av Tom Barckman Torsdagen den 13 augusti, 2009 - 07:48:

Jag har aldrig sett en anvisning om att okänt datum skall skrivas 00. Så det tycker jag är dåligt (om det nu inte är jag som varit ouppmärksam). Hur skriver man då om man t ex är osäker på sista siffran i ett årtal?

Av Niklas Lundin Torsdagen den 13 augusti, 2009 - 15:49:

Hej Tom

Skriv in datum t ex 1910-05 som född och sedan tabb eller klicka med musen på annat ställe.
Då får du upp ett fönster med felmeddelande som talar om att:

"Datum måste innehålla 0, 4 eller 8 siffror.
Skriv t ex 1882-02-00 om dagen inte är känd."

Man kan också skriva t ex 1910-00-20 om månaden är okänd/otydlig eller vad det nu kan vara.
Ofta t ex på 1600-talet finns ju bara dopdatum angivet.

Av Ove Billing Torsdagen den 13 augusti, 2009 - 16:30:

I tidigare versioner har man kunnat skriva en punkt i stället för en siffra och det ser ut att funka även med x. Jag vet inte varför detta inte längre anges i Hjälp-funktionen. Om man använder 0 i t.ex. ett årtal vet man ju inte hur det skall tolkas. Jag har länge använt och använder fortfarande punkt, en eller flera, vilket accepteras i 8.2 också.