Av Eva Dahlberg Lördagen den 4 juni, 2005 - 17:06: |
Nicke, du kanske är hjälpt av att läsa artikeln om säkerhetskopiering i Diskulogen nr 65? Den finns länkad högst upp i denna diskussion
DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Artikelserien - "Lär dig mer om DISGEN 8": Diskulogen 65: Del 3 - Säkerhetskopiering i pdf-format.
Hälsningar,
Eva Dahlberg
medlem 7851
PS. Är det besläktat med ditt tidigare problem den 21-26 juli 2004
DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Installation och uppdateringar: Installation tidigare versioner av DG8
Av Karl-Edvard Thorén Tisdagen den 7 juni, 2005 - 17:41: |
Säkerhetskopiering, Hej Nicke!
Ja det var många förslag på säkerhetskopiering.
Mitt förslag är att Du först skapar en katalog på din disk som Du kallar; Dg8-backup
Gå sedan till Disgen säkerhetskopiering och välj fritt vald enhet och markera katalogen Dg8-backup, Du skall absolut inte lägga säkerhetskopian i D-stand, Modifiera sedan namnet dg8.zip till dg8xxxx.zip där xxxxxx är dagen datum. På det viset håller Du lätt reda på de olika säkerhetskopiorna.
Starta säkerhetskopieringen.
När säkerhetskopieringen är klar, kontrollera att den gått till slut, kopierar Du över säkerhetskopian till din Cd.
Av Ann-Charlotte Lindberg Fredagen den 10 februari, 2006 - 09:25: |
Hejsan!
Har fått ett problem vid säkerhetskopiering. Har tidigare säkerhetskopierat till en extern enhet under e:.
Då jag skulle göra det häromdagen kom ett felmeddelande upp. Feltext från Disgen. Kod 21. Orsak 1/0 error 21. Enheten är ej klar att ta emot kommandon och sedan kan jag ej gå vidare. Har kopierat på diskett nu, men vad kan ha hänt och hur återställa felet
undrar
Ann-Charlotte Lindberg
Av Gunnar Jonsson (M00707) Fredagen den 10 februari, 2006 - 17:14: |
Ann-Charlotte!
Du har möjligen inte sätt in ytterligare en CD-enhet, ny hårddisk, eller delat upp befintlig hårddisk i fler delar? De externa enheterna brukar få enhetsbokstäver efter de fasta. Om jag har en CD-läsare som heter D: och en extern disk som heter E:. Sätter jag då in även en DVD-läsare, så får denna E:, och den externa blir då F:.
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Fredagen den 10 februari, 2006 - 18:18: |
Säkerhetskopiering. Hej Ann-Charlott!
Det är inte så att det är en CD enhet som Du försöker att lägga säkerhetskopian på?
Det är inlagt en spärr i Disgen mot detta.
Om så är fallet, lägg säkerhetskopian i en katalog på din disk och kopiera sedan den till CD'n.
Av Joel Vogler Fredagen den 10 februari, 2006 - 18:59: |
Ann-Charlotte, du säger inte vad för sorts extern enhet du använder. En extern hårddisk ansluten till datorn vis USB?
Jag hade i denna veckan ett liknande problem med en ny extern hårddisk som jag anslut till USB 2.0. Då jag började använda den misslyckades först enstaka filöverföringar (I/O error), och efter ett tag gick det överhuvudtaget inte att läsa eller skriva på den. Gråt och tandagnisslan!
För att göra en lång historia kort, så visade det sig att USB-kortet i datorn var defekt. Sedan jag köpt ett nytt sådant (145 kronor) och installerat det fungerar allting perfekt.
Av Olle Thulin Måndagen den 26 februari, 2007 - 08:11: |
Jag har försökt att installera Disgen i min nya dator, som har operativprogrammet Windows Vista premium. Det verkar som om Disgen har installerats men det går ej att öppna.
Av Kristian Jerméus Måndagen den 26 februari, 2007 - 12:23: |
Enligt någon på forumet så är det så att rättigheterna måste ändras på Disgen-mappen för att användaren ska få köra programmet.
Jag är inte insatt i Windows Vista, men i Windows XP brukar man högerklicka på mappen där Disgen installeras. I mitt fall under c:\program\disgen
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Måndagen den 26 februari, 2007 - 19:54: |
Windows vista installation.
Disgen måste köras under admin behörighet.
Av Kari Larsen Lördagen den 5 maj, 2007 - 14:45: |
Jeg har installert DISGEN på en Lenovo V100 med Windows Vista. Når jeg kjører som administrator fikk jeg først 2 feilmeldinger (dialogbokser):
1. Information
Det går inte att skapa filer i mappen: C:\Dg8Data\DgMap\ vilket er nödvendigt för att DISGEN skal kunna fungera. Kontrollera at mappen finns och icke er skrivskyddad eller ligger på CD.
Etter klikk på OK:
2. Fel
Den datamapp: C:\Dg8Data som DISGEN använde senast är skrivskydd, saknas eller er förstörd. Välj en ny data-mapp om sådan finns med hjälp av följande dialogruta, om inte, avsluta dialogrutan med "Avbryt".
Da jeg valgte Dg8Data som mappe, gikk det bra 1. gangen, men neste gang jeg åpnet DISGEN, kom disse meldingene om igjen, men da med C:\Dg8Data som datamapp og jeg fikk ikke startet programmet...
Jeg har prøvd mange genger å oppheve eventuell skrivebeskyttelse, men har ikke lyktes.