Av Lars Skillius Lördagen den 5 september, 2009 - 10:17: |
I likhet med många andra har jag i Disgens fält ”Källa” bara skrivit in källan för den aktuella uppgiften. Jag har f.n. drygt 2500 personer registrerade med uppskattningsvis totalt 10000-15000 källuppgifter. Jag överväger nu att använda mig av Disgen 8.2:s funktion för att strukturera dessa källuppgifter. För att detta projekt verkligen skall bli genomfört är det viktigt att jag finner ett smidigt och rationellt tillvägagångssätt så att resultatet blir värt arbetsinsatsen.
Jag började med att lägga in de berörda socknarna i sina landskap. Så långt var det inga problem. Men sedan lyckades jag inte få mina befintliga källuppgifter att ”hoppa in” i denna struktur.
Min fråga blir alltså: ”Hur går man lämpligen till väga för att på enklaste sätt strukturera befintliga källuppgifter?”
Bästa hälsningar
Lars Skillius
Av Daniel Berglund (M25564) Lördagen den 5 september, 2009 - 23:23: |
Vi hade tänkt oss en konverteringsfunktion lik den som finns för Disgen-orter till 8.2, men det blev icke någon sådan.
Har du många källuppgifter (10-15 tusen är många ) så ska du nog vänta på en senare version där den funktionen finns. Du kan naturligtvis börja lägga in nya källuppgifter med hjälp av källträdet redan idag, men att göra om dem du har blir nog mer arbete än vad som är roligt så länge som det inte finns inbyggd hjälp för det i Disgen.
Av Roland Gustafsson Onsdagen den 9 september, 2009 - 18:10: |
Jag har nyligen bytt från Disgen 8.1e till 8.2. När jag lade in min backup från det gamla programmet och provade det nya vara inte mitt källprogram riktigt. Alla mina källor som jag kontrollerat i Genline under hösten -08 var inte med!! Som tur är, finns det kvar i det gamla programmet 8.1e. Katastrof!! Vad ska jag göra för att komma rätt?
Av Daniel Berglund (M25564) Onsdagen den 9 september, 2009 - 22:06: |
Hej Roland,
det är bäst att du kontaktar närmsta fadder för att ta reda på vad som har hänt.