Försvunna poster

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Datamappar, arkiv och flockar: Försvunna poster
Av Lotte Janheden Onsdagen den 23 september, 2009 - 00:14:

Hej!
Min nästkusin och jag forskar tillsammans. De senaste dagarna har jag kämpat att lägga in poster för att göra en antavla till honom och nu är posterna försvunna. Summerat har följande hänt:
I min laptop har jag:
Nr 41633 Arnold Hilding Olsson och som högsta
Nr 42046 Elsa Ingeborg gift Gyhlenius
En säkerhetskopia av detta har jag lagt in på min stationära dator och jobbat vidare på. Idag finns på denna dator
Nr 41633 Arnold Hilding Olsson, som sista gemensamma samt
Nr 41653 Juliana Larsdotter som högsta nummer
(dessa 20 poster inlästa idag 22 sept)
När jag läst in Juliana, så reagerade jag för att numret var lågt, och kollade med antavlan, som jag skrev ut igår. På denna antavla finns
Nr 42579 Lars Olofsson.
Min undran är därför . var har alla poster mellan 41633 och 42579 tagit vägen? och varför är sista gemensamma post 41633 och inte 42046?
Jag var inne och bytte Arkiv igår från Dg8 till dgHintze och tillbaka igen. Datorn konverterade posterna till DgHintze samt vid retur till Dg8, vilket jag tyckte var mycket konstigt, men vad kunde jag göra? och hur får jag tillbaka alla mina borttappade poster???

Av Daniel Berglund (M25564) Torsdagen den 24 september, 2009 - 23:30:

Hej! Vilken version av Disgen är det fråga om?

Av Christer Gustavsson (M04621) Fredagen den 25 september, 2009 - 07:18:

Hur har du säkerställt att personerna saknas? Sökning, familjeöversikt, rålista eller annat sätt?

Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Fredagen den 25 september, 2009 - 08:49:

Jag har varit i kontakt med Lotte och jag tror vi löst problemet. Har inte fått "kvitto" på det än men det rörde sig med all säkerhet om "nomenklaturproblem". Vad är ewtt Arkiv resp Datamapp.
Lotte har en del synpunkter på programmets hantering som jag lovat att vidarebefordra. Lägger in det på DGUTV.

Av Lotte Janheden Lördagen den 3 oktober, 2009 - 20:22:

Nu har jag kommit underfund med vad jag har gjort.
1) Tagit säkerhetskopia från laptop eftersom jag på resa jobbat med den och hade senaste version där.
2) Läst in denna kopia, på min stationära dator, i mitt nya program 8.2, vilket gav namnet Dg82Data, samma sak gjorde jag med 2 andra Arkiv/mappar.
3) Jobbade i Dg82Data, men gick in på Arkiv, Byt datamapp osv.
4) Gick tillbaka till den förra mappen genom Arkiv, byt datamapp, men...... markerade Dg8Data i stället för Dg82Data.
5) Datorn konverterade då denna fil, eftersom den egentligen tillhörde Disgen8.1, men inte senaste versionen, för den senaste låg på laptopen och tidigare via USB minne förts över till Disgen8.2.
6) Härifrån fortsatte jag att jobba, till jag reagerade för att Personnumren var alldeles för låga. Ca 1000 nummer fattades. Säkerhetskopierade och testade laptopens version.
7) För att minimera förlusten, så läste jag åter in versionen från laptopen och jobbade däerifrån, för då hade jag bara tappat ca 500 persner.
8) Igår kom jag emellertid underfund om min fadäs eftersom mappen vid den senaste inläsningen inte kallats Dg82Data utan bara Dg8Data och med denna jobbar jag i Disgen8.2.
9) Jag tackar Karl-Erik Lerbro för hans tappra försök till hjälp via mail, men jag är rädd för att vi pratat förbi varandra, det är det där med nomenklatur, men hoppas nu att jag med detta inlägg för alla klargjort min fadäs.
10) Nu när jag kommit underfund med hur jag har gjort, så är nästa fråga: Finns det någon möjlighet att plocka ut de borttappade och i klump lägga över dem till den version, som jag nu jobbar med. Jag har kvar säkerhetskopian och vet vilka nummer, som det gäller???? och det är ca 500 personer.
11) Det, som fick mig att reagera och börja gräva var just att det längst nere i programmet 8.2 stod All Users\ Dokument\Dg8Data, ej Dg82Data, men har namnet i och för sig någon betydelse? och varför det inte finns någon 2:a kan jag bara gissa är att jag redan hade en som hette Dg82Data.

Det var mycket på en gång, men jag ville försöka förklara om nu någon annan gör samma tokighet.
Ha det gott och tack för visat intresse
Lotte

Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Söndagen den 4 oktober, 2009 - 00:42:

Jag o Lotte har haft en flitig mejlkonverstion om hennes problem och vad som nu återstår är att lägga ihop hennes "saknad" poster med hennes övriga. Jag har föreslagit henne att göra det med export/import i textformat och skrivit lite tips om vad man bör tänka på då.
Angående punkt 11) Att det står dg8Data beror på att det var datamappen dg8Data som du jobbade med just då. När du skiftar datamapp till Dg2Data står där Dokument\Dg82Data.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: