Faddrar i gedcom-export

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Import / export: Faddrar i gedcom-export
Av Karin Lindholm Fredagen den 2 oktober, 2009 - 11:24:

Jag får inte med faddrar när jag gör en Gedcom-export, vad gör jag för fel?

Av Daniel Berglund (M25564) Lördagen den 3 oktober, 2009 - 23:32:

Gedcom-standarden har ingen aning om vad faddrar är för något, så i dagsläget ingår inte den informationen vid en export från Disgen. Du gör alltså inget fel..

Av Alf Christophersen (M00919) Lördagen den 3 oktober, 2009 - 23:47:

ASSO / RELA er vel ment bl.a. for dette formål

Av Daniel Berglund (M25564) Lördagen den 3 oktober, 2009 - 23:53:

Kanske (har inte läst på själv) men det är inte gjort så idag. Däremot finns det i koden stöd att exportera och importera faddrar och en del annat via privata taggar, men det är inte möjligt att välja detta i användargränssnittet. Det är heller inte testat...

Av Karin Lindholm Söndagen den 4 oktober, 2009 - 09:07:

Vad finns det mer för information som man inte får med sig vid en export till gedcom?

Av Karin Lindholm Söndagen den 4 oktober, 2009 - 09:09:

Varför kan jag i så fall välja att jag vill ha med faddrar när jag klickar i vad som skall med vid exporten?

Av Daniel Berglund (M25564) Söndagen den 4 oktober, 2009 - 22:41:

Jag kan inte på rak arm ange exakt vad som inte kommer med, men Gedcom-standarden känner inte till allt som Disgen känner till. Flyttat från A till B är ett klassiskt exempel, det blir emigration följt av immigration i gedcom-exporten. Flaggor kommer heller inte med.

Du har förstås rätt i att faddrar borde exporteras på något annat sätt istället för att bara utelämnas. Jag lägger in ett förbättringsförslag på detta.


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: