Av Christer Gustavsson (M04621) Måndagen den 12 oktober, 2009 - 22:59: |
Det blir lite struligt när man ska registrera en utomäktenskaplig relation med barn som resultat under ett pågående "äktenskap". Men det är det nog att hantera i verkligheten också.
Karl Edvards förslag överensstämmer med hur jag försöker lösa det. Ett alternativ är att placera den utomäktenskapliga relationen efter den äktenskapliga utan att bry sig om att det senare kan komma fler barn inom äktenskapet. Men då får man nog kommentera situationen lite extra.
Av Ulf Löfgren Tisdagen den 13 oktober, 2009 - 18:53: |
Karl Edvard Thorén skriver:
"Nej hustrun skall inte registreras två gånger utan en och samma hustru skall kopplas till detta gifte."
Hur menar du? Om jag skapar ett nytt gifte (med samma årtal och plats) och kopplar hustrun till detta, försvinner hon ju från det första giftet... Det här försökte jag med på ett tidigt stadium och förkastade.
Av Christer Gustavsson (M04621) Tisdagen den 13 oktober, 2009 - 20:37: |
Om koppling finns beskrivet i Diskulogen nr 78 och 79 samt i Handledningen. Korfattat skapar du två familjeöversikter bredvid varandra och drar kvinnan från ena familejöversikten till ett andra gifte i den andra. Behöver du mer detaljerad hjälp rekommenderar jag ett telefonsamtal till en fadder.
Av Gunnar Jonsson (M00707) Onsdagen den 14 oktober, 2009 - 09:51: |
Kvinnan ska alltså vara centrumperson i den familjeöversikt som du ska dra henne från, medan maken ska vara i centrum i den andra. Det andra giftet måste först vara skapat hos maken så att det finns en "Partnerknapp" att släppa henne på.
Av Ulf Löfgren Torsdagen den 15 oktober, 2009 - 14:13: |
Nu är hustrun på plats! Jag var även tvungen att kasta om ordningen på hennes giften. Men nu återstår en annan lustighet vid utskrift:
Gift 1:o 25/11 1750
Gift 2:o 25/11 1750
Det ser alltså ut som om hon gifte sig två gånger på samma dag...
Men notiskontrollen är ren! Underbart!
Av Rolf Carlsson Torsdagen den 15 oktober, 2009 - 20:17: |
Jag har gjort detta ett antal gånger och fungerar utmärkt.
1. dela på skärmen
2. lägg personerna i centrum som ovan
3. markera "gifte" för en av partnerna (obs markera ej "partner"). Du behöver inte fylla i några data i giftet just nu.
4. för över partnern som skall giftas in så att du får rött fält och markering att gifte sker.
5. när personerna är på rätt plats fyll i data i giftet och markera t ex "före äktenskapet" eller vad som är relevant.
Blir det fel - koppla loss, radera eventuellt och gör om.
Av Rolf Carlsson Torsdagen den 15 oktober, 2009 - 20:22: |
PS till ovan.
För det riktiga giftet gör Du på samma sätt men fyller i de äktenskapsdata som är relevanta där. Därigenom finns det två giften med samma personer men med olika data i giftesfältet (om jag förstått det rätt får varje gifte även ett "individnummer" och är på så sätt unikt i systemet).
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Torsdagen den 15 oktober, 2009 - 22:16: |
Hej Ulf,
Det går tydligen inte att ta bort numret på gifemålet så då får Du väl trixa lite.
Ange andra gifte som sambo och gå sedan in på den giftesnotisen och ändra texten från sambo till t.ex. Fortsättning på mitt giftemål med .....