Enbart "sista hänvisning" kommer med som källa i personnotisen

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Källor och citat: Enbart "sista hänvisning" kommer med som källa i personnotisen
Av Urban Magnusson Måndagen den 19 oktober, 2009 - 19:19:

Disgen 8.2, problem med Disgenkällor.
Jag har lagt in Län (med länsbokstav), Församling (med länsbokstav), typ av arkivhandling (Husförhörslängd) och hänvisning (alltså sida med rubrik) på varsin nivå (som det visas i manualen på sid 24, bild 16). När jag sedan använder hänvisningen i personnotisen så kommer endast "sista raden" med, alltså sidhänvisningen och inte någon av de överliggande nivåerna. Jag skulle vilja att resultatet blev som det visas i manualen på sid 25, bild 17, alltså att vid källa så ska det visas de två sista nivåerna i källträdet (jämför med ortsregistret). Fel i programmet (inte troligt?) eller fel bakom tangentbordet . . .

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Måndagen den 19 oktober, 2009 - 20:56:

Hej Urban,

Efter gruppen församling lägger Du in källan och under källan en hänvisning.
Eftersom det är bara källan och hänvisningen som syns i utskrift så bör källan ange församlingens namn. Jag brukar skriva för källa: Stafsinge AI:5 och för hänvisningen: sid 254 Då blir utskriften lite kortare, den blir: Stafsinge AI:5 sid 254
I hänvisningen kan man fylla i den period som boken omfattar 1866-1876 men jag föredrar att bara skriva det årtal som händelsen avser.

Av Urban Magnusson Måndagen den 19 oktober, 2009 - 21:32:

Hej Karl-Edvard
Tack för info, men jag får ändå inte ihop det. Jag har gjort så, men när jag tittar på notisen på skärmen så ser jag endast hänvisningen, alltså sidnr och inte källan - vadan detta. har alltså skrivit in som i manualen . . .

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Tisdagen den 20 oktober, 2009 - 17:53:

Hej Urban,

Om Du går in på "Redigera källträdet och tar fram den här källan och dubbelklickar på den, har då meny namnet "Egenskaper för källa" med församlingsnamnet i "Kort titel" ramen. Samma om Du klickar på hänvisningen så står det uppe i kanten vad källan heter.

Av Urban Magnusson Onsdagen den 21 oktober, 2009 - 00:26:

Hej igen Karl-Edward

Nu har det löst sig . . . Om man gör rätt och som det alltså står i manualen så blir allt mycket lättare och bättre! Hade helt enkelt missförstått det hela . . .

Av Ove Billing Onsdagen den 6 januari, 2010 - 21:52:

Jag använder inte källträdet själv men en fråga har föranlett mig att titta på det. När jag bygger upp en struktur och under orten kommit till t.ex. C:1 vill jag ange sidan. Men de knappar som står till buds är bara för nya grupper, inte någon för hänvisning till sid. Hur får man Hänvisningsknappen aktiverad eller vad gör jag för fel?

Av Daniel Berglund (M25564) Torsdagen den 7 januari, 2010 - 21:46:

Om du markerar en grupp så kan du använda knappen för ny källa. Om du markerar en källa kan du använda knappen för ny hänvisning. C:1 borde vara en källa i ditt exempel, och orten (arkivet) borde vara en grupp. Eller?

Av Daniel Berglund (M25564) Lördagen den 9 januari, 2010 - 18:52:

Om du markerar en grupp så kan du använda knappen för ny källa. Om du markerar en källa kan du använda knappen för ny hänvisning. C:1 borde vara en källa i ditt exempel, och orten (arkivet) borde vara en grupp. Eller?

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: