Byta centralperson vid 2 översikter

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Övrigt: Byta centralperson vid 2 översikter
Av Lennart Pettersson Söndagen den 25 oktober, 2009 - 20:20:

Hej Jag är rel.ny anv av disgen och har lyckats lägga in samma person två ggr den ena med korrekt bakåtdata (föräldrar osv) den andra med korrekta framåtdata. Jag skulle nu vilja lossa framåtdatan från översikt 2 och koppla den till översikt 1 men hur gör jag för att få personen med framåtdata på den ena översikten och personen med bakåtdata på den andra?

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Söndagen den 25 oktober, 2009 - 21:23:

Hej Lennart,

Mitt förslag är att Du tar upp personens far som centrumperson klicka sedan på barnet/personen och koppla loss. Far måste ha ett giftemål.
Klicka sedan på "koppla" knappen till vänster så Du får två menyer. Lägg in personen som har barnen som centrumperson på ena sidan.
Lägg musen på honom och håll nera vänster musknapp och drag personen över som barn till andra sidan

Av Carl-Johan Gustafsson Dis 19138 Måndagen den 26 oktober, 2009 - 10:19:

Det borde vara enklare att flytta "framåtdatat".

Ta upp de båda exemplaren av den dubblerade personen på en delad bild.

Ta giftemålet (framåtdatat) och dra det över till den personen som har "bakåtdatat".

Efter kontroll att den mottagna personen har alla kända uppgifter registrerade kan den person som nu är utan kopplingar tas bort.

Av Lennart Pettersson Måndagen den 26 oktober, 2009 - 12:19:

Tack både Karl Edvard och Carl-Johan för tipsen.
Jag har nu lyckats. Jag fattade inte hur jag skulle kunna byta till en ny centrumperson på översikt2 om inte personen redan fanns där men det var ju bara att trycka på arkiv och välja person. Dagen är räddat.
Tack och hej

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: