Arkiverade (äldre) inlägg fram till 9 juli, 2009

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Övrigt: Önskemål till nästa version: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 9 juli, 2009
Av Daniel Berglund (M25564) Tisdagen den 7 juli, 2009 - 22:06:

I 8.2-1 (som uppdateringen heter) blir det precis tre buggar fixade; se http://disgen.dis.se under Nyheter.

Det finns en rapport på någonting som liknar det du beskriver men den är inte utredd än. Kan du beskriva mer i detalj vad det är som blir helt tokigt?

Av Carl-Johan Gustafsson Dis 19138 Tisdagen den 7 juli, 2009 - 23:53:

När man vill välja en ort eller en källa som man använt nyligen så använder man snabblistan.

I gamla 8.1 fick man ibland det önskade valet utlagt, som förslag på raden, och tryckte man då enter blev det värdet registrerat. Blåmarkeringen kunde ibland ligga på någon helt annan ort/källa, men det hade ingen påverkan om man inte själv hade flyttat markeringen.

I 8.2 får man också ibland upp det önskade valet som förslag på raden. Men om blåmarkeringen ligger på någon annan ort/källa måste man flytta markeringen till den rätta innan man trycker enter, för det blir den blåmarkerade raden som registreras. Man kan kringgå det genom att klicka på raden för att släcka ner listan, då blir det rätt men det blir ett extra moment och kräver att man använder musen.

Efter massor av registreringar med 8.1 så sitter det i ryggmärgen att om värdet på raden är rätt trycker man enter. Ibland märker man inte att ett helt tokigt värde blivit registrerat.

Samma "fel" finns också på efternamn men där funkar det som i 8.1.

Någon funktion i programmet gör något logiskt förslag som ganska ofta är bra, så om bara programmet markerar samma värde i listan så blir det bra.

Titta på vilken logik som tar fram förslaget och jämför med den logik som positionerar blåmarkeringen i listorna. När man inte får något förslag alls finns ingen rad markerad och det är bra.

Av Carl-Johan Gustafsson Dis 19138 Onsdagen den 8 juli, 2009 - 00:26:

När jag skrev inlägget så provade lite olika varianter och blev lite olika resultat.

Olikheterna tror jag nu kommer sig av att funktionen kan startas på två olika sätt.

Min ovilja mot att använda mus gör att jag tabbar mig fram till raden och trycker tangenten ned-pil för att öppna listan. Det är då som detta händer.

Om man musklickar på trekantsymbolen för listan, verkar man aldrig få något förslag, utan fältet är tomt och inget i listan är markerat.

Båda dessa sätt att öppna listan bör ge samma resultat. Möjligen genomlöps någon logik i det ena fallet eller en nollställning i andra fallet. Jämför alla fält som har snabblistval, jag kollade snabbt på dödsorsak och det verkar också vara skillnad beroende på hur man aktiverar listan.

Av Gunnar Jonsson (M00707) Onsdagen den 8 juli, 2009 - 10:23:

Rapporten handlar om att när muspekaren råkar stå över en rad i listan, så väljs denna rad när man trycker på Enter. Står pekaren utanför listan fungerar det som det ska.

Av Carl-Johan Gustafsson Dis 19138 Onsdagen den 8 juli, 2009 - 12:50:

Jag förstår nu att det är muspekarens position som orsakar mina felregistreringar. Jag får lära mig att hålla mig utanför.

Fast jag vill ju helst att det skall fungera som det gör på efternamn.

Min andra kommentar kvarstår dock, varför öppnas listan med olika förutsättningar beroende på hur funktionen startas?

Av Daniel Berglund (M25564) Onsdagen den 8 juli, 2009 - 23:33:

Jag kan faktiskt inte reproducera det med muspekaren och Enter. Hos mig får jag det som står som förslag i skrivfältet oberoende av muspekarens plats. Det är kanske operativsystemsberoende exakt hur det blir.

Att listan öppnas på olika sätt beror nog på att ingen har ansträngt sig med att försöka få det lika. Det har helt enkelt blivit så. Det går förmodligen att fixa.

Personligen anser jag att de här listorna borde fungera helt som de gör i moderna windows-program, det vill säga att man skriver en bit av det man söker, och sedan visar listan det som finns i databasen och som matchar det man skrivit.

Om man exempelvis skriver Hög i skrivfältet skulle listan visa bland annat Höghult och Högdalen och Stora Höga. Den nuvarande funktionen tycker jag mer känns som någon kvarleva sedan DOS-tiden.

Av Carl-Johan Gustafsson Dis 19138 Torsdagen den 9 juli, 2009 - 10:37:

Gunnars förklaring stämmer helt in på hur min dator uppför sig. Jag använder Window Vista Home Basic på en ganska lågspecad bärbar dator.

Din åsikt att man bör följa Windowstandard är väl korrektast ur programmeringssynpunkt.

Men så som det fungerar i dag, med de senast använda värdena överst på listan, blir väldigt praktiskt när man registrerar in nya uppgifter. Då är det ofta flera personer som skall ha samma värden på efternamn, ort och källa. Så för min personliga del ser jag gärna att funktionen blir kvar som den är.

Däremot skulle funktionen "Sök orter" gärna kunna använda windowstandard. Funktionen är bättre nu i 8.2 men oftast skriver man nog in onödigt många tecken innan man startar sökningen.

Av Carl-Johan Gustafsson Dis 19138 Torsdagen den 9 juli, 2009 - 10:51:

Kom på att jag installerat 8.2 på en gammal XP dator också. Den har Windows XP Home Edition med SP2.

Listorna och muspekaren uppför sig lika även på den datorn.

Av Christer Gustavsson (M04621) Torsdagen den 9 juli, 2009 - 18:42:

Jag har samma problem oxå, men har svårt att återskapa det kontrollerat. Jag tror att det kan inträffa när jag klickar med muspekaren på nedåtpilen för att öppna listan att ett val syns i fönstret medan ett annat är blåmarkerat i listan.

Av Christer Gustavsson (M04621) Torsdagen den 9 juli, 2009 - 23:18:

Nu har det hänt mig ett par gånger till. Jag tror det inträffar när man registrerat mer än en notis eller person och använder muspekare och pil ner för att öppna söklistan.