Arkiverade (äldre) inlägg fram till 2 oktober, 2006

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Kartor: Underlagskartor: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 2 oktober, 2006
Av Nina Fredagen den 11 april, 2003 - 15:34:

Hej Bengt, tack för ditt svar!

Kanske kommande disgenkarta kan ha hela världen?

Av Mattias Persson Måndagen den 13 februari, 2006 - 18:42:

Hur fungerar det att använda häradsekonomiska kartan som underlagskarta i disgen 8 http://www.genealogi.se/forbund/bokhandeln/haradskart.htm

Av Gunnar Jonsson (M00707) Måndagen den 13 februari, 2006 - 18:48:

Häradskartan fungerar utmärkt, dock måste man genom att jämföra med en modern karta, få koordinater i kartbildens hörn på häradskartan. Häradskartan är för övrigt en mycket användbar produkt. Den är gjord i en tid då de flesta torp fanns kvar. Dessutom finns de flesta (nästan) ursprungliga hemmansgränserna med.

Av Mattias Persson Måndagen den 13 februari, 2006 - 20:17:

Hej Gunnar
Vet du något annan modern karta på CD/dvd som man kan ha och få ut kordinaterna från.
Jag har sett nån kartor men dom ligger på 3000-4000 kr vilket är lite för mycket för min plånbok.
Tack för ditt svar.

Av Eva Dahlberg Tisdagen den 14 februari, 2006 - 07:36:

Mattias, har du sett artikeln i Diskulogen om underlagskartor, där Häradsekonomiska kartan används? Diskulogen nr 69, sidan 16-21 och Diskulogen nr 62 sidan 4-6.

Om du inte har dem redan kan du köpa dem från kansliet eller läsa artiklarna i pdf-versionen av tidningen här på webbplatsen.

Hälsningar,
Eva Dahlberg
medlem 7851

Av Joel Vogler Tisdagen den 14 februari, 2006 - 12:23:

Man kan få fram koordinater med hjälp av Länskartor, som Sveriges länsstyrelser tillhandahåller på Internet.

Adressen är gis.lst.se/lanskartor/

Av Mattias Persson Torsdagen den 16 februari, 2006 - 06:26:

Tack för all hjälp, jag har nu beställt skivan.

Mvh Mattias

Av Kjell Westerberg Torsdagen den 28 september, 2006 - 11:41:

När man vill lägga in utländsk ort t.ex Chicago, som ligger väst (W88)om 0-meridianen genom Greenwich, måste man skriva ett - (minustecken) före gradtalet, alltså -88, eljest blir den riktning, som visas, helt tokig. Det går ej heller att skriva 272 (360 - 88 = 272).
Den riktning, som visas, är väl tänkt att vara startriktningen på den storcirkel som leder till målet?
Mvh Kjell W

Av Olle Fåk Fredagen den 29 september, 2006 - 20:19:

Ja Kjell, precis så är det tänkt. Positiva grader är öster om Greenwich och negativa åt väster. Rätt också om storcirkeln!
MVH
Olle

Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Måndagen den 2 oktober, 2006 - 16:01:

Jag vill gärna resonera lite om koordinaterna för DIS-orterna och därmed dess placering på kartan.

I DISGEN:s hjäptext kan man läsa att det koordinatsystem som DG använder är "Rikets nät", eller RT90 (Rikets koordinatsystem 1990) om man skall tala med Lantmäteriverkets språk. I hjälptexten sägs också att X-koordinaten visar det ungefärliga avståndet från ekvatorn och att Y-kordinaten visar det ungefärliga avståndet från 0-meridianen. Uppgiften om X är korrekt, men jag menar att avståndet vad det gäller Y är angivet med ett mycket stort "ungefär".

Det är ju så att man kan likna Rikets nät vid ett nationellt i stort sett rätvinkligt rutnät som läggs ovanpå det världsomfattande systemet med longitud och latitud mätt i grader och delar därav. Detta nationella rutsystem har en "medelmeridian" som löper genom Sverige vid 15°48'29".8 öst Greenwich, ungefär genom Motala. Från denna medelmeridian utgår koorinatangivelserna i öst/väst. Men för att det inte skall bli negativa siffror väster om denna medelmeridian ökas värdet med 1500 kilometer. Detta innebär också att man i realiteten utgår från en fiktiv linje i väster från vilken avståndet beräknas och som ligger 1500 km väster om medelmeridianen. Denna linje hamnar en bra bit väster om nollmeridianen, mera ju längre norrut man kommer. Om man på en karta försöker att placera en ort med ledning av Y-koordinaten mätt från 0-meridanen hamnar t.ex. Porjus ungefär på Kolahalvön.

Nu är det kanske ine så många som fäster något avseende vid detta avstånd, men jag anser att det är fel att säga att Y-koordinaten anger avståndet från 0-meridianen, vare sig det gäller orter i Sverige eller utlandet, frånsett kanske Danmark och Norge