Utskrift av giften

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Utskrifter: Utdrag och register: Utskrift av giften
Av Nils-Åke Bjäresten Lördagen den 14 november, 2009 - 17:48:

Jag testar att använda Disgen 8.2 i projektet "Namn åt de döda". I detta projekt
skall man bl a ange datum för personernas senaste civilståndsändring, t ex vigseldatum eller änkeståndsdatum. Dessa uppgifter skall normalt finnas i församlingsböckerna men ibland saknas uppgifterna där. Därför har jag skapat en speciell flock i Disgen där jag samlar uppgifter om personer för vilka det inte finns angivet senaste civilståndsdatum i församlingsböckerna. I denna flock hamnar många gifta par och man vill gärna kunna skriva ut en förteckning över giftena. På sidorna 59-60 i Handledningen för Disgen 8.2 finns beskrivet hur man skall göra. I bild 28 väljer jag alternativet "Vigsel" och sedan gör jag utdraget från den speciella flocken. Det som då händer är att giftena skrivs ut dubblerade, dvs det skrivs ut ett gifte för varje gift person i flocken. Kan man på något enkelt sätt slippa denna dubblering?

Av Sten-Sture Tersmeden (M05143) Lördagen den 14 november, 2009 - 20:43:

Tanken med dubbleringen är ju att båda personerna i giftet skall dyka upp i sorteringen, de har ju olika efternamn och kan hamna långt från varandra i listan

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: