Arkiverade (äldre) inlägg fram till 2 november, 2008

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Säkerhetskopiering, flytt till ny dator: Kan ej säkerhetskopiera: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 2 november, 2008
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Onsdagen den 29 oktober, 2008 - 23:30:

Hej Astrid!
Allt rätt vad Niklas skriver men OBS Du kan lägga över en utskrift till Word men det Du nu har i Word kan Du inte läsa in i Disgen det måste skrivas in individ för individ.

Av Alf Christophersen (M00919) Onsdagen den 29 oktober, 2008 - 23:52:

For de som er kyndig i GEEDCOM-standarden kan mye omskapes til GEDCOM og deretter importeres. Det har blitt gjort tidligere med flate Word-registreringer.
Men, det er svært arbeidskrevende, og derfor dyrt om man setter andre til å gjøre det.

Men å skrive inn på nytt tar enda mer tid.

Men altså, krever kunnskap

Av Astrid Carlsson Torsdagen den 30 oktober, 2008 - 14:58:

Hej och tack för tipsen. Kan jag alltså kopiera allt eftersom det jag skriver in på Disgen och föra in det på min externa hårddisk, precis som jag gör nu med Word? Hälsn. Astrid.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Fredagen den 31 oktober, 2008 - 22:43:

Hej Astrid!
Det material man lägger in samlas i mappen Dg8data. Den innehåller ett antal undermappar.
Man kan lägga den här mappen Dg8data på vilken diskenhet som helst, alltså även USB minne extern hårddisk. Men vad Du avser med föra in det på din hårddisk vet jag inte.
Man kan kopiera Dg8data till dessa externa diskar om man vill kunna köra i en annan dator.
Men för att spara materialet skall man använda Disgens funktion "Säkerhetskopiering". Den skapar en komprimerad file, dg8.zip, på allt data. Den säkerhetskopian sparar man i en egen mapp på extern hårddisk eller USB minne eller i ordinarie hårddisk, gärna på flera media men lägg då till datum i namnet dg8.xxxxxx.zip

Av Alf Christophersen (M00919) Lördagen den 1 november, 2008 - 10:34:

Det svever for meg at Astrid kanskje tenker i de retninger at Disgen, på lik måte som Word, sparer de enkelte slekter på filer som man kan legge rundt omkring og åpne på forskjellig vis. På sett og vis, riktig tanke, men likevel feil.

Astrid, Disgen jobber på filer som Disgen selv tar rede på og samler enten alle personer man jobber med i en stor fil med plass til flere millioner individer (såkalt flokk 0) eller du kan opprette opp til 999 forskjellige flokker (1 - 999) hvor du jobber med forskjellige slekter

Men alle filene ligger et sted og bør av hastighetshensyn aldri plasseres på en USB-minnestikke. Slike er kun beregnet på transport mellom to maskiner og bør overhodet ikke brukes til minneslagring om man ikke vet risikomomentene med slik bruk (f.eks. minnebrikke plassert bak maskinen og så må man av en eller annen grunn se på noe under maskinen .... KNEKK ..... Sic transit Gloria mundi .....

Eller, som er mer vanlig, hvor s..... er minnebrikken??? ......Tapt for alltid, en av ungene kastet den i søppelsjakta ... :-(

Men på en ekstern harddisk, helt ok. Jeg har selv mine data der.

Av Alf Christophersen (M00919) Lördagen den 1 november, 2008 - 10:37:

Fikk ikke helt med meg poenget ...

Disgen er ikke bygget opp slik som Word at man må aktivt angi Fil - Spar som for å spare den enkelte person eller slekt.

I det øyeblikk man trykker på Ok-knappen for å lukke den enkelte person foretas sparingen i den flokkfil som man har valgt ved opprettelsen av personen.

Derfor er det ingen hensikt å tenke på å føre inn disse data på USB etc.

Av Astrid Carlsson Lördagen den 1 november, 2008 - 16:44:

Hej.Jag ska förtydliga vad jag menar med att föra över till extern hårddisk: Nu har jag all min forskning på Word. Varje dag som jag har fört in nya uppgifter om någon eller fört in nya personer, så avslutar jag dagen med att koppla in min externa hårddisk, kopiera den aktuella mappen och föra över den. Jag ersätter då den inaktuella mappen på hårddisken med den som innehåller de nya uppgifterna. Detta fungerar utmärkt för mej och jag har bra ordning på min forskning. Men om jag skulle använda ett släktforskningsprogram, kan jag då föra över varje dag och ersätta de gamla uppgifterna med de nya? Jag förstår att mina frågor kan verka naiva, men jag är inte så van med datorer än. För ett par år sedan visste jag inte ens hur man satte på en dator, så jag tycker ändå,att jag har kommit en bit på väg... Hälsn. Astrid.

Av Joel Vogler Lördagen den 1 november, 2008 - 17:01:

Disgen fungerar nog precis så som du vill, Astrid. Dina uppgifter lagras automatiskt på hårddisken, precis som dina Word-dokument. Efter varje arbetspass skulle du kunna manuellt kopiera filerna till din externa hårddisk, men du kommer nog hellre att vilja låta Disgen göra en "säkerhetskopiering" till den externa hårddisken. Det är enklare och tar mindre plats.

Du kan låta varje ny säkerhetskopia ersätta den tidigare, men det kan vara en god ide att ha ett par sådana kopior på gång. För min del har jag två som jag alternerar med, ena gången en "udda" och andra gången en "jämn". Då känner jag mig rätt säker om jag på något sätt skulle göra bort mig. Det är enkelt att hämta tillbaka uppgifterna från en säkerhetskopia om det skulle bli nödvändigt någon gång.

Av Astrid Carlsson Söndagen den 2 november, 2008 - 10:11:

Tack alla som har svarat, nu vet jag lite mer. Om jag nu väljer Disgen, så kanske jag går en kurs som Släktforskarföreningen har, så kanske jag kan använda finesserna också. Dessutom kommer jag att förvara ett usb-minne med forskningen på jobbet, så är jag garderad för brand. Hälsn. Astrid.

Av Eva Dahlberg Söndagen den 2 november, 2008 - 10:30:

Astrid, du kan läsa om säkerhetskopiering till USB-minne eller extern hårddisk i Diskulogen nr 73, i del 13 av artikelserien Lär dig mer om Disgen - här hittar du alla specialartiklarna om Disgen.

Säkerhetskopieringen arbetar man på att göra lite annorlunda i nästa års version av Disgen (8.2) med t.ex. automatisk namngivning av filen med datum enligt vad som skrevs här i september.

Hälsningar,
Eva