Källor i gedcomexport

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Import / export: Källor i gedcomexport
Av Jan Lindh Torsdagen den 19 november, 2009 - 16:23:

Hur ställer jag in att jag inte vill exportera källor till Gedcom?

Av Jan Lindh Tisdagen den 16 februari, 2010 - 09:19:

Jag fick visst aldrig någon respons på detta, men jag har ju nu jobbat lite längre med Disgen och förstår nu att det inte går.

Jag skulle dock vilja föra in det på någon önskelista att man i "Vad ska exporteras" rutan kan klicka i att man inte alls vill exportera källa.

Mvh
Janne

Av Christer Gustavsson (M04621) Tisdagen den 16 februari, 2010 - 09:53:

Jag tror inte att filtrering av olika typer av data som ska exporteras till GEDCOM-format är så högt prioriterat att det kommer att genomföras inom rimlig tid. Det är i så fall viktigare att se över så att alla data från Disgen följer med till GEDCOM-filen på bästa sätt.

Av MAttias Persson Söndagen den 21 februari, 2010 - 08:51:

Varför vill du inte ha med källorna? (bara nyfiken)
Mvh Mattias

Av Jan Lindh Måndagen den 22 februari, 2010 - 10:51:

Jag vet inte om jag vill in i den "heta" diskussionen.

Mvh
Janne

Av Sten Magnusson Torsdagen den 11 mars, 2010 - 01:11:

Uteslutning av källor borde väl knappast vara något som ska prioriteras. I all forskning (hobby eller inte) ingår ju att man ska kunna redovisa sina källor så att en oberoende kontroll av diverse uppgifters sann- eller falskhet kan bekräftas/dementeras.
I tidigare DISGEN-versioner kom ju inte källorna med vid HTML-export, något som nu rättats till.
Man skulle ju kunna tolka en uteslutning som att det fanns något i forskningen som man vill dölja p.g.a. att man vet att det är bluff.

Mvh/Sten Magnusson

Av Sten Magnusson Torsdagen den 20 maj, 2010 - 11:46:

Ovanstående inlägg var tydligen inte så intressant.

Vad jag menar är att om man ska kunna kritiskt granska en uppgift, där det står att person A exempelvis dog i en ålder av 111 år och ingen redovisad källa finns, torde det bli något krångligt. man kan ju i och för sig bara påstå att det här inte kan stämma, men teoretiskt kanske det gör det.

Mvh/Sten Magnusson

Av Sten Magnusson Lördagen den 3 juli, 2010 - 00:13:

Låt oss säga så här.

I all forskning ska man vid presentation av de resultat man kommit fram till ange de källor som ligger till grund för dessa.
Då är det knappast någon lösning att utelämna de källor man använt sig av.

Sedan kan man ju ställa sig frågan vad det finns för motiv att utelämna sina källor eller vad säger ni?

Mvh/Sten Magnusson

Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Lördagen den 3 juli, 2010 - 09:53:

Att kunna utelämna källor vid Gedcom-export tycker jag det inte finns någon anledning till.
Men vid utskrifter då man vill presentera resultatet för läsare som inte är släktforskare, till exempel medlemmar i en släktförening, är alla källuppgifter endast störande när presentationen skall studeras av "folk" som inte har en aning om hur Disgen visar de olika delarna materialet.

Av Sten Magnusson Söndagen den 4 juli, 2010 - 16:51:

Det torde väl i så fall röra sig om privata utskrifter och inte presentationer av sina forskningsresultat på Internet.

När det läggs ut där är det ju samma som att ofentliggöra sina resultat för gemene man, släktforskare eller inte och hur vet man förresten att läsaren inte är släktforskare?

Personen kan ju bli så intresserad av de uppgifter som framkommer att man börjar forska på egen hand.

Mvh/Sten Magnusson

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: