Av Lars-Göran Nipe Lördagen den 14 november, 2009 - 20:33: |
Hej!
För cirka 7 månader sen bytte jag till Disgen 8.2. När jag idag skulle göra en säkerhetskopia så går det inte.
Jag hade en del strul med sk felaktiga flockar i Disgen 8.1d. Detta problem försvann när jag installerade 8.2. Nu får jag ett felmeddelande att "flera flockar är skadade.Du bör skapa en ny datamapp och läsa tillbaka Disgens filer till denna från senaste säkerhetskopia, fungerar inte detta så kontakta en fadder"
Jag vet inte hur jag skall göra. På en fadders inrådan så skaffade jag version 8,2 och inledningsvis så fungerade det. Under tiden som gått så trodde jag att jag gjorde backup lite då och då men fattade misstankar om att allt inte stod rätt till när jag fick meddelande om att "jag kört disgen 26 ggr utan att göra säkerhetskopia
Finns det något bra tips?
Hälsningar
Lars-Göran
Medlem 7800
Av Alf Christophersen (M00919) Lördagen den 14 november, 2009 - 21:41: |
Er det lenge siden du kjørte chkdsk /R ??
Kan høres ut som din harddisk er skadet og trenger reparasjon.
Gåt til Start - Kjør (engelsk Start - Run) og angi chkdsk /R c:
Den vil etter at du har trykket på CR et par ganger si at den ikke kan starte og spør om du vil kjøre på neste restart. Det aksepterer du og avslutter Windows med Restart.
Når maskinen nå restarter startes disksjekken og du får da ta deg en kopp kaffe eller noe annet mens du venter på at du igjen kan logge deg på.
Feil på harddisk gir ofte feil i filene og kan lage mye kaos som alt for mange lures til å tro er forårsaket av virus. Men det er altså andre årsaker, programbugs, strømbrudd under skriving til disk, at du tar strømmen etc. etc.
Før eller senere vil en eller flere filer bli overskrevet med materiale fra andre filer og programmer og da får du feil på dine flokker.
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Söndagen den 15 november, 2009 - 13:04: |
Hej Lars-Göran,
Att det inte går att ta säkerhetskopia beror på att Disgen kör en kontroll av Disgen filena i samband med säkerhetskopieringen för att förhindra att man tar säkerhetskopia på en trasig databas. Det skall stå information i nedre rutan vid säkerhetskopieringen.
Det brukar ofta ordna sig om man kör funktionen "kontollera Disgenfiler" och låter programmet åtgärda felet.
Av Lars-Göran Nipe Söndagen den 15 november, 2009 - 13:39: |
Hej!
Tack för era tips
Jag har provat att köra chkdsk /R
Jag brukar kontrollera disgenfilerna.
Fortfarande kommer felmeddelandet upp:
I nedanstående loggfil finns det fyra st indvidnummer som anges att de ej avslutats på rätt sätt.
Jag har inga personer i disgen2 på dessa
fyra nr.
Arkiv alex flock: 0
Arkiv bengta flock: 0
Arkiv bönfor flock: 0
Arkiv denis2 flock: 0
Arkiv dennis flock: 0
Arkiv eklund flock: 0
Arkiv elna flock: 0
Arkiv espen flock: 0
Arkiv gbåth flock: 0
Individ 2846 har notis som ej avslutats korrekt
1 fel (DEnna person finns i disgen 8.1d)
Arkiv gert flock: 0
Arkiv getrud flock: 0
Arkiv ingelm flock: 0
Arkiv johana flock: 0
Arkiv k flock: 0
Arkiv kerst flock: 0
Arkiv kersti flock: 0
Arkiv mårh flock: 0
Arkiv peterm flock: 0
Arkiv rander flock: 0
Arkiv rolf flock: 0
Arkiv rolff flock: 0
Arkiv Stand flock: 0
Arkiv vanja flock: 0
Arkiv warlin flock: 0
Individ 1451 har notis som ej avslutats korrekt
Individ 1739 har notis som ej avslutats korrekt
Individ 3506 har notis som ej avslutats korrekt
3 fel Dessa tre finns inte, kan ju vara giftermål.
Arkiv wik flock: 0
Arkiv wilhel flock: 0
-----------------------------------------
En eller flera av dina flockar är skadade.
Du bör nu skapa en ny datamapp och läsa
tillbaka Disgens filer till denna
från senaste säkerhetskopia.
Fungerar inte detta, kontakta en fadder!
-----------------------------------------
Lars-Göran
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Söndagen den 15 november, 2009 - 17:54: |
Hej Lar-Göran,
När Du kör "kontrollera disgenfiler" får Du förslaget att programmet vill rätta felet?
Har Du i så fall svarat Ja?
Om så är fallet och det inte hjälper är nog nästa steg att radera de här personerna.
Av Daniel Berglund (M25564) Söndagen den 15 november, 2009 - 20:52: |
När det gäller "notis som ej avslutats korrekt" som hjälper det ofta att leta upp de personerna eller giftena (görs med Gula gubben och sedan fliken "Med nummer") och sedan gå in på respektive person/gifte, ändra något, ändra tillbaka, och spara.
Av Lars-Göran Nipe Söndagen den 15 november, 2009 - 21:50: |
Hej!
Tack för er hjälp. Nu fick jag det att fungera.
Hälsningar
Lars-Göran
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Söndagen den 15 november, 2009 - 22:09: |
Hej Lars-Göran,
Roligt att Du fått det att fungera, men vore intressant att få veta vad var lösningen.
Karl-Edvard
Av Åke A Källstrand Tisdagen den 8 december, 2009 - 12:26: |
För en tid sedan fick ungefär samma felmeddelande som ovan: "Felaktiga flockar osv ...Du bör läsa in senaste säkerhetskopia. Alternativ -Kör kontrollera Disgens filer- (rekommenderas ej).
Tyvärr gjorde jag det senare alternativet ...
Fick meddelandet att ett antal relationer? hade tagits bort.
Eftersom jag inte valde senaste säkerhetskopian berodde på att den var en dryg vecka gammal. Jag hade matat in en massa nytt material efter det.
Är programmet så instabilt, så får man se till att göra säkerhetskopior efter varje ny inmatning.
Finns det något funktion där man kan hitta borttappade personer och kopplingar? Manuellt har jag gjort stickprov här och där för att kolla länkar mellan olika personer.
Jag har ett stort material och hittils har jag bara hittat en borttappad person.
Använder 8.2 med senaste uppdateringen?
Några förslag till hjälp?
Medl 12410
Av Stig Hansson Tisdagen den 8 december, 2009 - 12:48: |
Hej
Programmet Pandora recovery är gratis och kan laddas ner från internet. Det brukar hitta sådant som oavsiktligt raderats. Fast jag förstår inte varför du behöver något särskilt program för att skapa säkerhetskopior. Det är ju bara att kopiera filen där du har din släktforskning till ett USB-minne eller skapa en CD-skiva.