Av Kaj Spännar Fredagen den 18 december, 2009 - 12:03: |
Har två datamappar. En för min släkt och en för min fru. Nu visar det sig att vi har gemensamma anor och jag undrar om det är möjligt att slå samman två datamappar till en?
Tacksam för tips / Kaj
Av Ove Billing m00895 Fredagen den 18 december, 2009 - 14:18: |
Det går bra att koppla ihop dem. Börja med att skapa en tom flock i den mapp som du vill ha kvar. Gå sedan till datamapp 2 och gör en Export. text. Välj valda personer och sedan alla inmatade. Du får en txtfil som du sedan använder för import i mapp 1 till den nya flocken. Läs på om export/import med början på sid 61 i 8.2-manualen.
Efter exporten skall du koppla ihop dig med din fru i ett gifte och därefter märker du inte mycket av att det finns två flockar.
Det skall också observeras att kopplingen till Disgen-orter försvinner men orterna kommer in med rätt namn. Man bör ju sedan konvertera orterna i den nya flocken till Disgen-orter för att få full nytta av dem.
Av Ove Billing m00895 Fredagen den 18 december, 2009 - 14:31: |
Förtydligande: Det går inte att att koppla ihop själva mapparna, men människorna kan kopplas ihop. Du skall förstås också kopiera över ev. bilder från DgPic i mapp 2 till den i mapp 1. När allt är klart och du ser att det fungerar som det skall kan du radera hela mapp 2.
Av Kaj Spännar Måndagen den 21 december, 2009 - 11:17: |
Tack för svaret.
När jag skall göra importen till den nya flocken kommer ej filnamnet fram om jag inte väljer "med omnumrering". Är jag på rätt väg då?
När är allt sedan är klart och jag gör en sökning på namn får jag inga träff på personer från den importerade flocken, men omjag söker på individnummer får jag träff.
Är detta normalt?
Av Ove Billing m00895 Måndagen den 21 december, 2009 - 13:35: |
Ja, omnumrering är enligt "ritningarna". Visst skall man kunna söka på namn också. Vad som saknas är sannolikt indexering. Se till att det blir gjort och återkom om det ändå inte funkar.