Av Christer Gustavsson (M04621) Torsdagen den 9 juli, 2009 - 23:20: |
Dessutom ska inte någon ort eller källa inte ligga överst i listan.
Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Fredagen den 10 juli, 2009 - 10:22: |
Hos mig, med XP, fungerar det så att på raden för fältet visas vad som står överst i listan när jag trycker nedåtpil på tangentbordet, vilket också väljs med Enter, oavsett om markören råkar stå inom listan och därmed markerar något annat i listan. Markeringen måste flyttas om man vill göra annat val än det som visades på raden, även om man vill välja det som markerades. Om man klickar på nedåtpilen i fältrutan öppnas listan utan att något visas i fältrutan och inget är markerat i listan.
Av Niklas Lundin Tisdagen den 11 augusti, 2009 - 20:58: |
Tycker det vore bra om notisen Gifte i översikten också visade datum för skild (då detta finns angivet)
Av Torbjörn Jerlerup Lördagen den 24 oktober, 2009 - 14:36: |
Jag är egentligen i mycket ganska nöjd med Disgen men har ändå tvingats lämna det som huvudprogram. Varför? Jo, för att en del funktioner saknas!
Det som förbluffar mig är att Disgens utvecklare inte sett behovet av att användarna fritt ska kunna skapa databaser, exempelvis över präster, yrken, soldater eller hemman, med sökfunktioner och urvalsfunktioner för dessa. Anarkiv har i mångt och mycket utseendemässiga problem och sånt men databasfunktionen är utmärkt och kan kombineras med antavlorna och sånt.
Istället för att folk tvingas använda två olika program, ett för databaser och disgen, skulle man egentligen lätt kunna kombinera båda. Varför inte göra så?
Sen finns det en annan funktion i anarkiv som är bra, nämligen att man från källfältet eller andra fält kan klicka till en sida på interne eller en plats på hårddisken. Detta är utmärkt och möjliggör bland annat hänvisningar till anarkivs material. Kika på det!
Att skapa ett litet "fotoalbum" skulle inte vara svårt heller, istället hamnar fotona bland notiserna hur som helst. Inte så kul!
Av Torbjörn Jerlerup Torsdagen den 29 oktober, 2009 - 11:53: |
Efter mycket funderande har jag bestämt att återgå till Disgen som huvudprogram. Trots bristerna är disgen nog ändå bäst. Men problemen kvarstår delvis.
Av Runar Hortlund Lördagen den 14 november, 2009 - 12:03: |
Alla personer har som ursprung ett gifte eller annat förhållande mellan 2 personer. I Gedcom har detta beteckningen FAM C.
Ofta saknas denna uppgift i släktforskarens databas. Det finns därför ett behov att skapa en söklista som öppnar vägen för fortsatt efterforskning. D v s vilka är föräldrarna?
Om det vore möjligt att i Disgen skapa en sådan lista skulle det uppskattas av många.
En vän till mig har sin egen metod.
Han skapar en söklista där föräldrarnas för och efternamn finns med. Sedan läser han in listan i excel och med sortering kan han utesluta alla som har föräldrar. Men det kunde förenklas, kanske med ett Gedcomutdrag på personer som saknar FAM C
Av Christer Gustavsson (M04621) Lördagen den 14 november, 2009 - 20:06: |
Jag håller på att planera för en liknande funktion, utökad sökning, som söka på relationer till andra personer. T.ex som saknar en eller två föräldrar, partner eller barn.
Av Runar Hortlund Söndagen den 15 november, 2009 - 12:45: |
Om sökningen görs på ett gedcom-utdrag blir det användbart i de flest släktforskarprogram och når därmed en större krets.
Av C-G Magnusson Onsdagen den 18 november, 2009 - 19:35: |
Jag skulle vilja kunna kopiera texten även i de fält som är knutna till Orter eller Källor.
Av Christer Gustavsson (M04621) Onsdagen den 18 november, 2009 - 22:07: |
C-G, kan du utveckla lite mera vad du menar?