Av Kristian Jerméus Söndagen den 10 januari, 2010 - 15:48: |
Det verkar som att Disgen 8.2 sparar dg8data-mappen i Dokumentmappen som standard i Windows 7, är det korrekt?
Ska den inte ligga i typ appdata-mappen under users eller liknande?
Känner att jag vill ha kontroll på vad som händer.
Av Daniel Berglund (M25564) Söndagen den 10 januari, 2010 - 23:19: |
Datamappen tillhör användaren (användarna) snarare än applikationen, så placeringen är nog riktig. Disgen har data i appdata också, det är typ uppdateringar, utskriftsmallar, och annat liknande som mer hör till själva programmet.
Att datamappen läggs i den delade dokumentmappen beror på att man i vissa familjer har olika konton men använder samma datamapp, och då blir det behörighetsproblem om den skulle ligga under en viss användares dokumentmapp.
Av Alf Christophersen (M00919) Söndagen den 10 januari, 2010 - 23:34: |
I visse programmer får man opp et valg om programmet skal deles av alle brukere på maskin eller bare av den som installerer.
Kanskje man skal da velge at om programmet varsles skal brukes av installatør, så bør man bruke personkonto, men hvis program skal benyttes av alle brukes felleskonto.
Evt. at man får spørsmål om deling av basen eller ei ved installering.
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Måndagen den 11 januari, 2010 - 15:55: |
Jag är också förvånad att Disgen placerar datamappen under all user när jag gör en installation under mitt konto.
Jag håller med om att där bör man få en fråga var man vill placera den, allmänt eller privat.
Som fadder vill jag ha min egen mapp skyddad så jag inte av misstag går in i den när jag skall testa ett case.
Av Daniel Berglund (M25564) Måndagen den 11 januari, 2010 - 22:59: |
Man får ju en fråga när datamappen görs! Den vane användaren lägger lätt datamappen på en annan plats. Den ovane vill nog helst att den ska ligga på en plats där det blir så lite besvär som möjligt, och det blir det där den läggs som standard idag.
Karl Edvard, vill du skydda din riktiga datamapp från dig själv får du göra ett konto till på maskinen och köra växelvis från ditt eget konto och det andra kontot. Gör du så kan du använda filskydd för att förhindra oavsiktlig skrivning. Men det är lite knöligt, även om man numera kan ha flera sessioner med skilda användare igång på samma dator.
(Den tanken har för övrigt slagit mig också, och en annan lösning vore kanske att man per datamapp kunde definiera ett meddelande som visas varje gång man väljer den datamappen i Disgen. Alltså t ex "Varning! Detta är riktiga data" eller vad man nu vill. Situationen gäller ju alla som har flera datamappar som används aktivt.)
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Tisdagen den 12 januari, 2010 - 09:37: |
Ja Daniel det är så jag gjort men det kunde gärna komma en fråga vid installation av mapp.