Disgens söklista är inte kompatibelt med mitt antivirusprogram

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Söklistor: Disgens söklista är inte kompatibelt med mitt antivirusprogram
Av Kristian Jerméus Söndagen den 10 januari, 2010 - 15:53:

När jag söker efter namn i Disgen så poppar en error-ruta upp. Verkar inte spelar någon roll vad det är. Väljer jag att skapa en ny söklista så blir resultatet detsamma.
Genom googlande så fick jag reda på att mitt antivirusprogram Nod32 orsakade detta. Stängde därför av detta temporärt för att testa och helt riktigt så fungerade det nu.
Vad kan jag göra åt saken och blir resultatet detsamma med andra antivirusprogram?

Av Joel Vogler Söndagen den 10 januari, 2010 - 16:46:

Det kanske är olika för olika versioner? Jag har Vista och använder NOD32 Antivirus 4 och Disgen 8.2-1 utan några som helst problem.

Av Kristian Jerméus Söndagen den 10 januari, 2010 - 18:04:

Detta meddelande kommer upp:

FF SERVER ERROR: File could not be opened

och här är länken till andra som hade samma problem:

http://aforum.genealogi.se/discus/messages/274/22737.html?1262157493

Av Daniel Berglund (M25564) Söndagen den 10 januari, 2010 - 23:14:

Vi har sett liknande fel lite här och där men inte kunnat koppla det till något visst antivirusprogram (eller koppla det till något alls förresten, det hela är helt omöjligt att reproducera och händer bara på vissa datorer...)

Om ett antivirusprogram larmar eller saboterar på felaktiga grunder är det något som antivirusfabrikanten brukar kunna ta hand om ganska fort. Ofta går det att anmäla direkt via deras websida eller per email till någon speciell emailadress som står på webben - så var det i alla fall med F-Secure när den dummade sig på jobbet.

Står det något i loggfilerna från NOD32 att den ingripit?

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: