Kolumnbredden i söklistan

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Söklistor: Kolumnbredden i söklistan

Av Lars Larsson Onsdagen den 13 januari, 2010 - 06:45:

Eftersom det var jag som startade denna diskussion vill jag meddela att jag har inte ändrat några inställningar av pixlar och dpi på mina datorer, allt körs på default! Ändå uppstår problemet med okontrollerade justeringar av kolumnbredden.
Daniel - om nu problemet har funnits så länge och i olika versioner, vad skulle du föreslå att man bör göra?
Jag är inte datorkunnig, men visst låter det som att man bör, så att säga, "ta bort och göra om från början"

/Lars

Av Gunnar Jonsson (M00707) Onsdagen den 13 januari, 2010 - 18:00:

Kan problemet hänga samman med att vissa användare med jämna mellanrum tappar bort kolumner som inte är standard, ex födelseort och dödsort? På min egen dator finns dessa två kolumner alltid med, däremot ligger dom alltid till höger om född- och dödår när jag startar fastän jag flyttat dom tidigare.

Av Daniel Berglund (M25564) Torsdagen den 14 januari, 2010 - 00:00:

Egentligen borde hela söklistan göras om från början (det finns ju andra problem där som att rull-listen inte fungerar) men det är arbetskrävande så tills dess det blir gjort får vi lappa och laga...

Av Daniel Berglund (M25564) Torsdagen den 14 januari, 2010 - 00:09:

Det är *.sli i datamappen som håller ordning på kolumnerna i söklistan med samma namn som sli-filen. Det är en vanlig textfil. I värsta fall kan man ju kopiera den och kopiera tillbaka den om den går sönder.

Av Joel Vogler Torsdagen den 14 januari, 2010 - 10:37:

Jag har kollat vad som händer med min sli-fil och kunnat konstatera åtminstone vid vilket tillfälle felet dyker upp.

Sedan jag manuellt anpassat mina kolumnbredder kan filen komma att inehålla följande:

[Config]
Name=FlkindKey,Aftername,Forename,BornDate2,BornPlace,DeadDate2,DeadPlace
Visible=TTTTTTT
Width=9,16,21,11,28,11,27
Index=BornPlace;BornDate2
IndexReadable=Född ort;Född datum

Ändrar jag inte bredderna så kvarstår detta och kolumnerna ser ut som jag vill vid varje sökning under hela arbetspasset. (Om jag ändrar sorteringsordningen ändras de två sista raderna i sli-filen men inte Width-raden.)

Avslutar jag arbetspasset och stänger Disgen ändras emellertid sli-filen så att siffrorna i Width-raden blir 9,34,34,9,34,9,34

Nästa gång jag startar Disgen visar följaktligen kolumnerna mot min önskan en standardbredd. Jag tycker det pekar på att Disgen (8.2-1) begår ett misstag när programmet avslutas!

Av Lars Larsson Fredagen den 15 januari, 2010 - 07:32:

Joel Vogler,

bara en liten kommentar - hos mig dyker inte felet upp regelbundet (ex.vis vid uppstart), ibland uppträder det flera gånger under ett och samma arbetspass, ibland går det kanske tio arbetspass innan felet uppträder igen.

/Lars

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: