Av Christer Hellsten Tisdagen den 23 juni, 2009 - 19:56: |
Hej igen!
Jag har lagt den där i form av en katalog som heter DisgenB under vilken sedan ligger själva mall-filerna. Men tyvärr syns inte denna mall i listan. Jag har hämtat mallen, som i original heter Orange&Grey, på denna sida: http://web.telia.com/~u13130306/
och det fungerar i 8.1e
Mvh,
Christer
Av Gunnar Jonsson (M00707) Tisdagen den 23 juni, 2009 - 20:23: |
Mallarna måste nog ligga direkt i mappen htmlorig, men jag får inte fram mina "externa" mallar jag heller. Men detta beror nog troligtvis på att mallarna genomgått stora förändringar till 8.2, så de gamla 8.1-mallarna kanske inte fungerar. Det är min teori.
Av Daniel Berglund (M25564) Tisdagen den 23 juni, 2009 - 23:38: |
Mallarna är mycket riktigt ändrade i ganska många avseenden från 8.1 till 8.2. Enklast är nog att utgå från en av standardmallarna i 8.2 och ändra den till önskat utförande. Annars är det filen beskrivning.ini som avgör om den syns eller inte i 8.2
Katalogen HtmlOrig är avskaffad och ersatt med HtmlMallar. Egna mallar bör man placera i HtmlMallar i den aktuella datamappen, och inte bland Disgens övriga mallar, då kan de försvinna vid en uppdatering.
Av Lennart Ekström Onsdagen den 24 juni, 2009 - 06:16: |
Stämmer det Daniel,
Jag nyinstallerade 8.2 och mapp HtmlMallar är tom medan HtmlOrig innehåller 1a, 2a, 3a och 4-9. Är dessa ändrade eller helt nya?
Av Gunnar Öhrn Onsdagen den 24 juni, 2009 - 12:17: |
HTML-mallar i din datakatalog ska bara innehålla egna varianter/versioner av mallar och är därför tom efter en installation. HtmlOrig finns inte i 8.2 men skapas när du läser in en backup från tidigare version av Disgen.
Alla standardmallar ligger i programkatalogen (ex.vis C:\Program\DIS\Disgen82\HtmlMallar) och alla uppdaterade mallar som du laddar ner med den nya uppdateriingsfunktionen hamnar i Programdata-katalogen (ex.vis C:\Program Data\DIs\Disgen82\HtmlMallar).
Har du egenutvecklade mallar från tidigare Disgenversioner kopierar du dom till din datakatalogs HtmlMallar-mapp, du får sedan skapa en Beskriving.ini-fil i resp. mallkatalog för att Disgen ska hitta dom. Enklast kopierar du en Beskrivning.ini från en standardmall i programkatalogen och ändrar i den. Mallen får inte ha samma namn som en befintlig katalog om du inte vill ersätta den befintliga med denna nya mall.
Av Alf Christophersen (M00919) Onsdagen den 24 juni, 2009 - 12:52: |
Gunnar. Oppdatering på senere tidspunkt enn ved installasjon krever administrasjonsrettigheter for å skrive til C:\Program\DIS\Disgen82\HtmlMallar :-)
Derfor blir vel disse ikke lagt der, men i applikasjonsfolderen for brukeren "Alle brukere"/"All users".
Men den er ikke i utgangspunktet synlig i vindusutforskeren (Windows explorer).
For å se katalogene i applikasjonsfolderne må man gå inn på oppsettet til vindusutforskeren og aktivere visning av skjulte systemfiler.
Der finnes tre kataloger:
X:\users\All Users\Application Data\Dis\Disgen8.2\HtmlMallar
X:\users\All Users\Application Data\Dis\Disgen8.2\language
X:\users\All Users\Application Data\Dis\Disgen8.2\PrintSettings
der X er din disk hvor "documents and settings" eller "users"-folderen befinner seg, evt. fornorsket, forsvensket eller fordansket :-)
Der finnes for øvrig katalogen Disbyt10 med mal 10 med riktig navn. På brukeren All users\documents er navnet blitt feil ?? Disgen1 står det hos meg.
Av Christer Hellsten Onsdagen den 24 juni, 2009 - 13:52: |
Hej igen!
Jag hade ingen fil av typen beskrivning.ini överhuvudtaget. Jag tog en befintlig sådan och ändrade mall-namnet i den. Och nu syns iallafall mallen i listan vid HTML-export. Det blir dock en hel del fel vid exporten men det torde bero på att mallen behöver modifieras för 8.2, vilket jag ska göra vid tillfälle.
Stort tack till alla som hjälpt till.
Mvh,
Christer
Av Peter Jonsson Fredagen den 18 september, 2009 - 15:24: |
Hej!
Skulle man inte i DISGEN kunna få möjligheten att exportera alla data (dump av all inmatad information) som man har i databasen i DISGEN till XML?
Så att man har möjligheten att vidareförädla informationen i egna program.
I vissa fall så vill publicera informationen på Internet, men inte med statiska HTML-sidor utan läsa in informationen i en databas så att man får lite dynamik.
/Peter
Av Daniel Berglund (M25564) Söndagen den 20 september, 2009 - 21:37: |
Hej Peter,
det som förmodligen händer i någon inte alltför avlägsen version är att dagens textexport ersätts med någonting XML-baserat. Textexporten har flera nackdelar som vi ändå måste rätta.
Av Jan Rydh Onsdagen den 30 december, 2009 - 12:04: |
Hur exporterar jag en släktgren - jag har läst men inte förstått instruktionerna. Och hur importerar jag och kopplar ihop en annan medlems fil med vad jag har utan att få dubletter? Går det att överhuvudtaget göra eller måste jag manuellt lägga in varje ny ana.