Arkiverade (äldre) inlägg fram till 5 oktober, 2008

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: DISGEN-orter: Disgen-orter pekar "plötsligt" på fel ort!: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 5 oktober, 2008
Av Anders Berg Måndagen den 11 november, 2002 - 22:17:

Har just upptäckt något mycket otrevligt, som jag inte förstår hur det kan ha hänt.

Jag har som regel inte använt Disgen-orter, det har varit för jobbigt att konvertera, men för ganska länge sedan gjorde jag en konvertering av en mindre del av min databas, ett eget arkiv.

När jag nu kanske ett år senare tittar på vissa personer så har dessa fått helt felaktiga orter! Mina värmländska anor i Sunne bor plötsligt i Anundsjö och Högsjö. Det måste vara någon "pekare" som blivit felriktad i programmet. Finns det något sätt att ställa det här till rätta?

Jag använder DG8.0b och kan inte påminna mig att det varit något missöde med databasen. Hur kan sådant här hända?

Av Maria Gällman Tisdagen den 12 november, 2002 - 15:03:

Hej Anders!
Tråkigt att höra att det misslyckades för Dig.

Det har gått lång tid sedan Du gjorde konverteringen tills den felaktiga upptäckten gjordes, vilket gör att en säkerhetskopiering kanske inte är att tänka på? Beroende på hur mycket material som är nytt och som Du inte vill "göra om"?

Det jag först misstänker är att Du hade rutan "Konvertera likstavade orter utan att fråga" ibockad.
Det är det vanligaste "felet" man gör, har jag hört nu efteråt (jag gjorde likadant).

Har inget bra svar att ge Dig, mer än hur detta kan ha hänt.

Själv använder jag både Disgen-orter och Disgen-källor aktivt och trivs med att endast ändra på ETT ställe :)

Lycka till!

Av Eva Dahlberg Tisdagen den 12 november, 2002 - 21:08:

Hej! Problemet verkar lite besläktat med en del av det som Klas Kohlström redovisar i sitt inlägg här . Jag har inte stött på det på någon av mina 8000 personer peppar, peppar, men det innebär ju inte att ett problem kan finnas ändå. Dilemmat är väl att spåra det.

Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

Av Sigvard Boström Onsdagen den 13 november, 2002 - 09:37:

Hej alla!
Jag har också haft problem med att fel ort pekas ut och upptäckt att det inträffar vid ändring i ortbeskrivningen om denna inte görs i exakt rätt ordning.

Om jag går in i ortregistret, väljer en ort och klickar på knappen ”Ändra” kommer jag till ett fönster med tre flikar där jag först hamnar i ”Grunddata”. Därefter går jag till fliken ”Beskrivning” och där finns högst upp hela sökvägen från Land ner till aktuell ort. Jag gör nu antingen en ändring och sparar genom att klicka på OK eller väljer Avbryt.

Väljer jag nu en ny ort från fönstret ”Redigera orter” och klickar på ”Ändra” igen hamnar jag direkt på fliken ”Beskrivning”. Då ligger fortfarande sökvägen till den tidigare orten kvar högst upp och är jag nu ouppmärksam och ändrar något här hamnar den ändringen fel. Jag måste alltså först gå tillbaka till fliken ”Grunddata” och därefter till ”Beskrivning”. Först då är rätt ort utpekad och ev. ändringar i ”Beskrivning” hamnar på rätt ort.

Det är alltså oerhört lätt att ställa till det för sig vid ändringar/kompletteringar i ortdatabasen om man inte noga kontrollerar att rätt ort är utpekad. Detta tycker jag är ett allvarligt fel som borde rättas till snarast. I varje fall borde det åtminstone gå ut information att noga se upp vid ändringar i ortregistret.

Av Karl-Edvard Thorén Onsdagen den 13 november, 2002 - 21:19:

Hej! Redigera orter.
När man går in och redigerar, flyttar om orterna, så ligger den gamla länken kvar. Fixa detta genom att markera orten och klicka på "Ändra" ändra sedan namnet t.ex. lägg till en blank efter namnet och avsluta då uppdateras den nya länken.

Av Anders Berg Torsdagen den 14 november, 2002 - 15:41:

Hej och tack för responsen! Det Sigvard beskriver låter väldigt allvarligt och kan mycket väl vara orsaken till mina problem, även om jag inte nu kommer ihåg om jag gjorde några ändringar på dessa orter, men omöjligt är det inte.

Lyckligtvis verkar det vara begränsat till några få orter, och eftersom jag ändå håller på att "forska om" min värmlandsgren (pga tillgången till Genline) så är det relativt enkelt att manuellt rätta orterna samtidigt.

Av Carl-Johan Gustafsson Söndagen den 5 oktober, 2008 - 20:06:

Lite fel rubrik kanske.

Jag upptäckte nu att orterna jag får upp i listan för senast använda, plötsligt fått ett nummer tillagt, t.ex. ª0-5042ªLenhovda (G)

Jag förmodar att det är nyckeln till orterna, men varför blir de plötsligt synliga?

Har jag råkat trycka på någon knapp eller kan det hänt något?

Det sista jag gjorde innan detta dök upp var att köra en backup och därefter Kontrollera DISGENs filer och Kontrollera notiser.

Av Carl-Johan Gustafsson Söndagen den 5 oktober, 2008 - 20:21:

Startade om Disgen programmet, då blev det som vanligt igen.

Men är ändå intresserad av vad som kan ha varit orsaken.

Av Daniel Berglund Söndagen den 5 oktober, 2008 - 23:15:

Det är en bug i 8.1 som ska vara fixad i nästa version hoppas jag. Det var ungefär så att de där listorna som innehåller senast valda orter ska lagras i disgen.ini då programmet avslutas så att de finns tillgängliga då programmet startar nästa gång. Detta gjorde man genom att konvertera ett "internt" format till ett "externt" format, spara i filen, och återställde sedan tillbaka till det "interna" formatet. Ibland skedde inte den här tillbakakonverteringen och då får man se det "externa" formatet även inuti programmet. En omstart av disgen kan lösa problemet. Hjälper inte det kan man ta bort disgen.ini i datamappen.

Av Alf Christophersen (M00919) Söndagen den 5 oktober, 2008 - 23:21:

Vil det ikke være lurt å splitte disgen.ini i to ini.filer så man slipper å miste alt av oppsett om slikt skjærer seg.

F.eks.
dg_sista_sparade.ini ??