Av anita canderhed Måndagen den 19 juni, 2006 - 14:17: |
Hejsan! Hoppas att jag kommit till rätt forum denna gång.
Jag har problem med att skriva ut en antavla. Kommer till Generation V och det skrivs ut V:17 mf ff f och V:18 mf ff m med barn, men V:18, V:19 och barn skrivs inte ut och till hösten vill jag ju gärna försöka komma längre. Jag har "obegränsade" generationer. Vad är det som är fel. Jag har version 8.1a.
Hälsningar Anita
Av Sonja Larsson Tisdagen den 20 januari, 2009 - 15:26: |
Antavla i tabellform
Jag kan inte utifrån sid 88 "Antavla i tabellform" och sid 84 (bockförslag) bli klok på hur jag vid utskrift kan undvika källa-hänvisningarna. Går det att undertrycka dessa för att få en mer lättläst löpande text?
Vänliga hälsningar
Medlem 13858
Av Karl-Erik Lerbro Tisdagen den 20 januari, 2009 - 16:06: |
Du bör i Inställningar/Källor nu ha altenativet Skriv ut Tavlor ibockat. Ta bort den bocken så alipper du källutskriften.
Av Ove Billing Tisdagen den 20 januari, 2009 - 16:22: |
Gå till Inställningar > Tavlor, flik Allmänt. Bocka av utskrift av Källor.
Av Sonja Larsson Onsdagen den 21 januari, 2009 - 13:46: |
Tack Karl-Erik och Ove, det var precis det jag missat. Nu ser det bättre ut.
Vänliga hälsningar
Sonja Larsson
Av Hans Samuelsson Torsdagen den 12 november, 2009 - 22:19: |
Utskrift av grafiska antavlor i DG 8.1 beskrevs alldeles förträffligt i Diskulogen nr 79 i december 2997 av Charlotte Börjesson. När jag försökte återskapa detta i den nya versionen DG 8.2 saknar jag en inställning för tavlans geometri, nämligen "skriv sista generationen tätt". Finns det någon möjlighet att få en grafisk antavla i detta format?
Av Olle Fåk Fredagen den 13 november, 2009 - 20:40: |
Hej Hans!
Inställningen för "Skriv sista generationen tätt" finns i såväl 8.1 som 8.2 för Sidindelad antavla inte Grafisk antavla.
Av Hans Samuelsson Lördagen den 14 november, 2009 - 22:25: |
Tack Olle. Nu ska jag nog få till det.
Av Lars Skillius Onsdagen den 3 februari, 2010 - 08:22: |
Jag har för avsikt att i Disgen 8.2 skriva ut en gemensam antavla för en syskonskara. Probanderna, syskonen, vill jag således inte ha redovisade, men deras föräldrar som f resp. m osv i deras anor.
Funktionen "Skriv från och med markerad person" går, vad jag kunnat finna, tyvärr att använda endast för en person, dvs antingen för syskonens far eller mor.
Hur gör jag?
Av Gunnar Jonsson (M00707) Onsdagen den 3 februari, 2010 - 10:15: |
En variant är att skapa ett syskon som enbart har en enda uppgift inmatad, nämligen i efternamnsfältet exempelvis "Syskonen Larsson".