Arkiverade (äldre) inlägg fram till 14 januari, 2010

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Söklistor: Sökfunktionen: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 14 januari, 2010
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Torsdagen den 13 augusti, 2009 - 21:02:

Ett litet påpekande om ordningsföljden vid förflyttning med hjälp av tab i sökfunktionen(kikaren) och fliken "Ytterligare villkor"
Man kommer ner genom alla fälten ner till "Övrig text" men sedan borde man komma till "Senast ändrad mellan" och därefter till "och" och inte tvärtom.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Torsdagen den 13 augusti, 2009 - 21:27:

Är det en ny funktion i ver 8.2 att man efter sökning via kikaren när man sedan markerar en person i söklistan och klickar OK så hamnar den i listan "Bland senaste"?

Av Tom Barckman Fredagen den 14 augusti, 2009 - 15:51:

Tack Ove!
Det var väl det svaret jag eftelyste.

Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Fredagen den 14 augusti, 2009 - 18:22:

Förklara, Karl-Edvard, hur du gör. Jag hittar inget OK att klicka på i söklistan. Men däremot funkar det med Ctrl+1 på tangentbordet.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Fredagen den 14 augusti, 2009 - 21:52:

Karl-Erik!
Fel av mej det är sökning via "glada gubben"

Av Å Källstrand Torsdagen den 20 augusti, 2009 - 09:09:

Att använda "nollor" vid okänt datum är inte speciellt effektivt. Hur gör man om man tvekar om datumet exempelvis skall vara 20 eller 22?
Jag brukar använda funktionen under datum, där man kan skriva valfri fras ( istället för exakt datum.)
Medl 12410

Av Niklas Lundin Torsdagen den 20 augusti, 2009 - 14:20:

Jag gjorde samma som du tidigare Källstrand, men då jag fick veta att man kunde skriva ”.” eller ”x” i stället för valfri siffra bytte jag tillvägagångssätt.

Förslaget att använda ”0” vid okänd siffra kommer INTE från mig utan från Disgen.
Något jag försökte förklara här i tidigare inlägg.

Så vida du inte vill använda något specialtecken blir mitt tips att gå på Ove Billings förslag. Att använda ”?” är inget jag rekommenderar då det komplicerar sökning på datum.

Av Daniel Berglund (M25564) Torsdagen den 20 augusti, 2009 - 23:30:

Okända datum tycker jag lagras bäst som "strukturerade datum" (dvs använd lamp-knappen), Ungefärligt, Tolkat. Sedan skriver man det datum man har tolkat det som, och en datumfras som är en så bra avskrift av källan som man förmår.

Så borde det vara. Risken är tyvärr att datumfrasen försvinner vid någon export eller import och kvar står det osäkra datumet, men utan att det finns indikering på att det är osäkert.

Idag går det att skriva vilka tecken som helst i datumfältet utan att använda lampknappen. Alf C brukar propagera för att denna möjlighet ska tas bort, men jag har inte vågat just på grund av att jag misstänker att man använder olika tecken för att representera osäkerhet.

Av Alf Christophersen (M00919) Fredagen den 21 augusti, 2009 - 12:11:

Som du sier over, usikker dato skal angis som datofrase.

Ved eksport eksporteres det på helt eksakt måte, f.eks. 1. pascha 1783 kan enten da eksporteres som

DATE (1. pascha) 1783
eller

DATE (1. pascha 1783)

I det siste tilfellet vil ikke noen datotolker forsøke seg i det hele tatt, men importere det på det vis det enkelte program takler slike standard datoformater.

F.eks. skal ?? februar 178? da eksporteres som

DATE (?? februar 178?)

Gedcom-standarden er ganske klar og entydig på dette punkt.

Siden man i datofeltet i dag kan skrive 1. j ul edag som dato, bør man kanskje ha en rutine for å plukke opp slike feilaktige datoer og evt. automatisk konvertere dem til datofraser ?

Har selv et program som plukker opp slike datoer og hvor man kan få liste over alle personer som har slike feil, hvor et dobbelttrykk da starter Disgen med rett person, i redigeringsmodus :-)

Vilkår for den slags bruk er dog at man har sendt inn bidrag til DISBYT :-)

Av Orjan Oberg Torsdagen den 14 januari, 2010 - 23:20:

Hej alla!
Jag har ett problem med sökfunktionen som jag ej lyckats lösa.
Arbetar med flera flockar. I en flock har jag använt flaggorna A och C. Nu vill jag först hitta alla som har flagga A och sen hitta de som inte har flagga C. Hur ska jag göra?

Använder 8.2.