Arkiverade (äldre) inlägg fram till 18 februari, 2010

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Utskrifter: Antavlor: Skriva ut en antavla: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 18 februari, 2010
Av Lars Skillius Onsdagen den 3 februari, 2010 - 20:25:

Tack för ditt tips!
Men barnen redovisas även under föräldrarna. För att inte det fiktiva barnet "Syskonen Larsson" skall visas tillsammans med Kerstin, Enok, Doretea osv Larsson/-dotter måste jag nog radera sistnämna faktiska barn och deras ättlingar. För att inte förlora många uppgifter kan denna radering inte göras i min ordinarie arbetsfil. Så tydligen bör jag göra en kopia på denna arbetsfil - f.ö. är det kanske den som programmet kallar datamapp - för just denna utskrift.

Av Jan Jutefors (M10939) Onsdagen den 3 februari, 2010 - 21:13:

Om du utgår från ett av barnen när du gör utskriften, så blir det som du tänkt dig. Radera sedan probanden från utskriften.

Av Lars Skillius Torsdagen den 4 februari, 2010 - 09:20:

Tack! Detta förefaller enklare.
Jag avser att skriva ut antavlan som en PDF-fil för att sedan lämna denna till ett tryckeri. Men går det att radera i PDF-filen?

Av Gunnar Jonsson (M00707) Torsdagen den 4 februari, 2010 - 09:51:

Tips 2:

Du behöver inte radera barnen.
Skapa en obesläktad person och lägg in ett gifte på denna. Dra sedan över syskonen till denna person. När utskriften är klar, drar du tillbaka dem.

Av Lars Skillius Torsdagen den 18 februari, 2010 - 09:43:

Jag avser att från Disgen 8.2 skriva ut en antavla i tabellform (ca 300 sidor) i PDF-format, som sedan skall lämnas för tryckning. Mellan själva antavlan och dess register (person-, orts- och ortsbeskrivning) vill jag ha tonade mellanläggssidor, vilket medför att första sidan på vart och ett av de tre nämnda registren bör vara en högersida (dvs med udda sidnummer). Hur gör jag för att åstadkomma detta?

Av Jan Jutefors (M10939) Torsdagen den 18 februari, 2010 - 10:46:

Lars,

Skriv ut till rtf-fil, så kan du lägga in de sidor du behöver för att få det som du vill

Av Lars Skillius Torsdagen den 18 februari, 2010 - 11:15:

Jan
Disgen 8.2 skriver normalt ut antavlan inkl dess register i en följd. Jag har inte funnit något sätt, varken i PDF eller RTF, att skriva ut registren separat (med "egen" sidonumrering, vilket också skulle duga) eller att lägga in tomma sidor. Därför vore jag tacksam om du kunde förklara dig tydligare. Såvitt jag nu kan se är detta mitt enda återstående problem innan jag lämnar materialet för tryckning.

Av Jan Jutefors (M10939) Torsdagen den 18 februari, 2010 - 12:44:

En pdf-fil kan du inte ändra på, men en rtf-fil är ju i word-format och då kan du sätta markören precis var du vill och använda mellanslagstangenten för att skapa det utrymme du behöver, antingen du vill lägga till kommentarer eller skapa en titelsida eller blanka mellansidor. Du bestämmer själv hur du vill ha det.

Av Lars Skillius Torsdagen den 18 februari, 2010 - 12:49:

Ok, tack. Jag skall prova.

Av Ove Billing Torsdagen den 18 februari, 2010 - 13:39:

Ja, RTF är mycket bra. Man kan lägga till foton, sidbrytningar eller hela textsjok var man vill men man måste efter sådana ändringar uppdatera alltihop med F9 så att bl.a. sidnumreringen görs om. Sidhuvud och -fot kommer inte med från Disgen så det får man lägga till själv med sin ordbehandlare. Lycka till!