Källor m.m.

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Import / export: GEDCOM: Källor m.m.
Av C-G Magnusson Fredagen den 23 april, 2010 - 16:05:

Ett par frågor om DISgens export av källor till GEDCOM. Jag har använt hänvisningar till mina källor, där jag citerat källan, en text som ibland kan vara omfångsrik. Har sett i mina exporterade GEDCOM-filer att samma citat finns med många gånger i filen eftersom många personer/händelser kan knytas till ett källcitat. Utan att ha studerat GEDCOM-standarden i detalj ser det ändock ut som om man kan använda en hänvisning istället för att mång-dubblera käll-texterna. Är det nån inställning man kan ändra eller har jag missuppfattat saken? Får erkänna att jag inte riktigt har grepp på hur source, citation och repository ska kopplas ihop.

Jag undrar också om man kan stänga av kvalitetsuppgiften (QUAY) i GEDCOM-exporten?

En annan fråga som jag länge undrat över. Om jag från DISgen exporterar (med alla tillval ikryssade) till GEDCOM och sedan importerar denna fil i samma program, men i ett nytt arkiv. Kommer jag att förlora någon information då? Eller det kanske är riktigare att fråga, vad tappar man?

Av Daniel Berglund (M25564) Lördagen den 24 april, 2010 - 12:44:

Du har inte missuppfattat, utan det är Disgen som gör så vid export. Disgen måste ändå göra en korsreferenstabell för att hålla ordning på de källor som inte använder källträdet, och den tabellen används även för de källor som faktiskt använder källträdet.

QUAY går inte att stänga av. När skulle du behöva göra detta?

Jag har ingen komplett lista på vad man förlorar, men faddrar, flyttat från..till.., referensnotiser, flaggor, redigeringstecken, notisanteckningar, och strukturen i orts- och källträd är sådant som antingen förloras eller översätts vid export.

Av C-G Magnusson Lördagen den 24 april, 2010 - 17:20:

Jo, jag förstår att DISgen gör så med källorna, men kan man inte ändra till länkning istället för att upprepa alla källor? Är det kanske DISgen eller GEDCOM-standarden som inte medger det? Eller är det svårt att implementera? Storleken på GEDCOM-filer har betydelse då man ska importera dem i program på nätet.

Om man angivit kvalitet på en källhänvisning syns det i Family Tree PHP vid publicering på nätet. Stör mig lite på det. Det går inte nu, men man kan också tänka sig att FTPHP nån gång i framtiden ger möjligheten att stänga av QUAY.

OK, det var som jag misstänkte. Tycker det är lite märkligt att man inte kan kopiera förlustfritt från och till DISgen (om det är samma version), men jag förmodar att det aldrig funnits behov för det.

Av Daniel Berglund (M25564) Söndagen den 25 april, 2010 - 00:06:

Jo, man kan ändra, det är bara det att ingen engagerat sig med att göra det hittills :-) Jag lägger in ett förbättringsförslag (nr 2604).

QUAY-raderna är ju vardera en rad, så det är ganska lätt att ta bort med grep eller något liknande filter. Eller gawk kanske, alltid en spännande bekantskap.

Vad gäller förlustfri export och -import så håller jag med om att det borde finnas någon sådan, så man kan exportera allt till en textfil, processa den på något vis och importera tillbaka den igen. Gedcom är kanske inte rätt format eftersom det är gjort för lite andra syften och det finns begrepp i gedcom som inte finns i Disgen och tvärtom. Däremot borde Disgens eget textexportformat klara detta, men även där finns det brister. Jag tror vi får anledning att tackla detta till nästa (stora) version av Disgen då vi ska byta databas.

Av C-G Magnusson Söndagen den 25 april, 2010 - 13:13:

Tack för svaren!

Nu har jag en tid kopierat GEDCOM-filer till nätet ett par ggr om dagen. Även om jag inser att det nog inte är så svårt att skriva ett litet program som filtrerar bort dessa QUAY-rader, vore det skönt att slippa använda ett extra program.

Av C-G Magnusson Onsdagen den 15 september, 2010 - 16:12:

Angående källor (source) och source citations (citat/hänvisningar) har jag nog missuppfattat möjligheterna i GEDCOM-formatet. Har diskuterat citat med utvecklaren av FTPHP och jag tror att man kan länka källor till flera händelser, men inte hänvisningar. Därför får man upprepa samma citat-hänvisning en gång för varje händelse. Det fungerar mycket bra i FTPHP för närvarande. Man får acceptera att GEDCOM har sina begränsningar och att filerna blir "onödigt" stora. Inte mycket att göra åt ...

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: