Arkiverade (äldre) inlägg fram till 25 maj, 2010

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Övrigt: Önskemål till nästa version: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 25 maj, 2010
Av C-G Magnusson Söndagen den 18 april, 2010 - 07:08:

Instämmer i ovanstående önskemål. Om det är lätt att korrigera låter jag vara osagt :)

Av Daniel Berglund (M25564) Söndagen den 18 april, 2010 - 21:02:

Mja, det är gjort på det viset.. både Special och Yrke gör så. De notiserna lagras i databasen som en kommentar, ett datum, en ort och en källa. "Notisnamnet" lagras alltså inte separat utan det är kommentaren som syns där. Därmed kan inte Disgen skilja på notisnamnet och kommentaren.

Det som kunde göras om är dialogrutan, så att detta framgår.

Av Runar Hortlund Lördagen den 1 maj, 2010 - 13:27:

Disgen bör kompletteras med en funktion att användas när man registrerar nytt folk:
Har jag någon person inskriven tidigare med samma födelsedatum?
Ett alternativ är att vid sidan av Disgen i ett delat fönster ha en utskrift av söklistan Born.
Hjälp att skapa en sådan lista finns på http:/hort.se/

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Söndagen den 2 maj, 2010 - 20:51:

Vid Gedcom export bör Disgen ta med Genlin's GID nummer.
Arkiv Didgital lägger in sin iformation i Hänvisningen text som kommer med i Gedcom exporten.
Disgen borde använda samma förfarande vid Gedcom export.
Lägg in GID numret i hänvisningens text och använd det sedan vid Gedcom import att aktivera kopplingen till Genline.
Det är dessutom en fördel att GID numret ligger i hänvisningens text för då redovisas det i utskriften i hänvisnings registret.

Av C-G Magnusson Måndagen den 24 maj, 2010 - 10:41:

En funktion för att slå ihop två personer (merge) om man råkat lägga in dubbelt kanske kan va nåt!? Inte så enkelt att fixa, förmodar jag, då en person bara kan ha ett namn etc. Inser också att det kan bli komplikationer om det finns kopplingar till andra personer, men då får man väl koppla loss först.

Apropos namn undrar jag om GEDCOM stöder att en person har fler namn? Vissa personer byter namn flera gånger under livet. Jag registrerar nu (efter att ha ändrat några gånger) födelse-namnet och eventuella namnändringar som special-händelser. Om man istället kunde ha fler namn med datering och källhänvisning kunde man söka på namn bättre. Namnbyte som registreras som special-händelse får man ju inte träff på om man söker i namn-fälten.

Av Anders Berg M01397 Måndagen den 24 maj, 2010 - 12:04:

Karl Edvard, vad menar du med detta?

"Arkiv Didgital lägger in sin iformation i Hänvisningen text som kommer med i Gedcom exporten."

Arkiv Digital har väl ingen Gedcomexport?

Av Alf Christophersen (M00919) Måndagen den 24 maj, 2010 - 12:43:

C-G Magnusson
Ja, GEDCOM støtter flere navn og det å kunne registrere navnevarianter har vært lenge på ønskelisten fra oss i Norge.

Disgen er ant. det siste slektsprogrammet nå som ikke støtter registrering av flere navn som en person har gått under opp gjennom livet.

F.eks. har jeg en ane som i kildene dukker opp som Rollef Hvideberg, Rollef Thorbjørnsen, Rollev Hesnes, Rolleiv Apeland og Rolleif Næsland, en vandring som håndverker fra en husmannsplass under Hvideberg i Nævestadfjorden der jeg bor, via Hesnes lenger inn i fjorden, så på Apeland i Gjerstad lenger nord og lever til sist på en husmannsplass under Næsland i Drangedal kommune.

Og min bestefar fikk lov til å endre navnet sitt som 18-åring. Hadde vært ok å kunne registrere slikt på et strukturert vis.

Det som Gedcom ikke støtter ennå er å kunne eksportere sted og dato for en navneendring.

Av Alf Christophersen (M00919) Måndagen den 24 maj, 2010 - 14:21:

Anders.
Karl Edvard tenker vel på Gedcom-eksporten fra Disgen ?? At den burde eksportere GID-informasjonen også.
??

Av Christer Gustavsson (M04621) Måndagen den 24 maj, 2010 - 22:43:

C-G, vi har haft diskussioner om namn-frågan en tid och kommer att försöka att realisera det så snart vi bytt till en enda databas. Då har vi också förutsättningar att modifera datamodellen lite enklare.

Att automatisera mergning av två olika poster med samma person är ju en operation som principiellt liknar hanteringen av konflikter vid synkning av din kontakt-lista/adresskalender i mobilen med dito i datorn. Kräver dessutom datumstämpel på notisnivå. Kanske ska man söka en annan lösning typ att man pekar ut de notiser och relationer som ska bevaras för personen.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Tisdagen den 25 maj, 2010 - 22:17:

Hej Anders, Gedcom export.

Det handlar om Disgen's Gedcom export.

Jag skrev en felrapport om att Disgen inte tog med Genline kopplingarna vid Gedcom export/import och fick till svar att det finns ingen tag för det i Gedcom.
Men om Disgen lägger in GID numret i Källhänvisningens "Citat ur källan" så kommer det med i exporten utan någon extra tag.
Sedan borde det inte vara något problem för Disgen att använda GID numret vid importen och återskapa kopplingen.