Av Anders Berg M01397 Onsdagen den 26 maj, 2010 - 17:38: |
Jag förstår att det är Disgens export det gäller, men varför blanda in Arkiv Digital? Det finns ju ingen automatisk koppling mellan AD och Disgen som det gör mellan Genline och Disgen.
Jag tycker inte vi ska bygga in för mycket funktionalitet i Disgen vad gäller GID-nummer. Vi borde i stället avråda våra användare från att använda detta nummer, som är en så dålig källhänvisning och är företagsspecifik.
För övrigt är det väl bättre att använda export i textformat och inte GEDCOM om man vill importera tillbaka till Disgen.
Av C-G Magnusson Fredagen den 28 maj, 2010 - 12:32: |
Apropos merging av två personer kan jag tänka mig en lösning där man får upp ett fönster med de båda personernas notiser sida vid sida och att man kan välja en av notiserna om det är två som krockar. Man behöver således inte välja att bara ta notiser (händelser) från den ena personen.
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Lördagen den 29 maj, 2010 - 19:08: |
Disgen export/import
Det vore naturligt att Disgen hade en egen export/import som det vore klass på men läs hjälptexten innan Du gör en export i textformat.
Därför är Gedcom enda exporten som är användbar även mellan Disgen program.
Beträffande min koppling till Arkiv Didgital så beror det på något som har hänt när jag började testa Arkiv Didgital. När jag där markerade "Kopiera" så fick jag in deras källhänvisning i källhänvisningens "citat ur källan". Jag vet inte hur, för vad jag kan minnas gjorde jag ingen "klistar in".
Nu kan jag inte få det att fungera utan att göra en kopiera, klistra in.
Av Daniel Berglund (M25564) Söndagen den 30 maj, 2010 - 00:04: |
Disgen er ant. det siste slektsprogrammet nå som ikke støtter registrering av flere navn som en person har gått under opp gjennom livet.
Nja, varken MinSläkt eller Holger gör detta (väl?).
Vi vänder på frågan. Vilka program idag ger stöd för att hantera olika namn för olika tider, och hur ser det stödet ut?
Av Daniel Berglund (M25564) Söndagen den 30 maj, 2010 - 00:05: |
Apropos merging av två personer kan jag tänka mig en lösning där man får upp ett fönster med de båda personernas notiser sida vid sida och att man kan välja en av notiserna om det är två som krockar. Man behöver således inte välja att bara ta notiser (händelser) från den ena personen.
Ja, det är nog så man skulle göra, och förutom notiser skulle man visa annan information (namn, bilder, osv) så man kan välja vad man vill ha i den "sammanslagna" personen.
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Söndagen den 30 maj, 2010 - 15:17: |
Kopiera mellan två personer.
I nuvarande dubbelsökningen kan man enkelt jämnföra två personer både genom att visa båda översiktsbilderna och även dess notiser samtidigt.
Men här vore det en stor hjälp om man även kunde välja att visa/ändra båda notiserna samtidigt.
Av Anders Berg M01397 Fredagen den 4 juni, 2010 - 10:48: |
Textexport
Jag har tidigare "lärt mig" (det har sagts att så är fallet) att textexport och -import är det säkraste sättet att få med allt mellan Disgeninstallationer.
Nu ser jag att det står en varning "OBS! Textexport har vissa inskränkningar. Läs hjälpen noga!" i dialogen. Ser där att det gäller ort- och källdatabaserna som inte kommer med. Nu använder jag inte någon av dessa så det förklarar varför jag fortfarande kan använda textexporten utan problem.
Av Daniel Berglund (M25564) Fredagen den 4 juni, 2010 - 21:13: |
Flaggdefinitionerna följer heller inte med.
Textexport (hel flock) lägger ut interna referensnummer för orter och källor. Det blir förstås fullständigt fel om man importerar den filen i någon annan datamapp.
Textexport (valda personer) lägger ut ortsnamnen och källnamnen som text. Övriga orts- och källdata kommer inte med. När man importerar en sådan fil blir det inga kopplingar till orts- eller källträd utan man får konvertera till Disgenorter, och källorna kan man inte göra något åt.
Det kan finnas ytterligare konstigheter, så "vissa inskränkningar" är ett understatement...
Av Mats Niesing Lördagen den 12 juni, 2010 - 08:51: |
Hej. Har länge efterlyst en funktion för permanent visning av direkta blodsband (eller vad man väljer att använda det till). När jag började forska så la jag allra först in mina barn och utgick sedan från dem. Varje förälder, i rakt nedstigande led, markerade jag genom att förse de personer med en asterisks ihop med förnamnet. Då kan jag snabbt se i en stor barnaskara vilken som ingår i blodslinjen. Allt eftersom forskningen växer och man kommer in på sidogrenar och så vidare så har jag sett nyttan med denna åtgärd. Denna lösning, asterisken, är på inget sätt optimal då den även följer med vid utskrifter. Det jag efterlyser är ett komplement till den effekt som man får när man väljer ”bygg antavla”. Jag skulle vilja kunna sätta ut en liten stjärna eller annan symbol ihop med namnet, en symbol som enbart syns på skärmen och som kan vara permanent.
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Lördagen den 12 juni, 2010 - 10:07: |
Hej Mats,
Jag har samma önskemål att kunna se i en stor barnaskara vilket barn som är min ana.
Det tycker jag att jag löst på ett enkelt sätt utan några störande asterisker.
Jag har alla mina anor i en egen flock så när jag klickar ner genom barnaskaran så ser jag direkt på flocknumret vilket barn som är min ana.
Jag delar dessutom upp släkten så att fars släkt ligger i en flock och mors släkt i en annan flock.