Av Alf Christophersen (M00919) Lördagen den 12 juni, 2010 - 19:32: |
Knappen med to lamper er valgbar først etter at første kilden er registrert.
Av Alf Christophersen (M00919) Lördagen den 12 juni, 2010 - 19:42: |
Ad Bolstad (P) etc.
Du har ant. ikke oppdaget at den teksten som er felles hele tiden registrerer du i kilden, mens sidetallet F:1 registrerer du i referansen :-)
1.
Bygg opp et hovedkartotek av grupper
2. Under en gruppe, f.eks. Dåpsprotokoller (under kirkebøker, under soknet, under lenet, under klerikale kilder som et eksempel evt. at kirkebøker er øverst :-)) så legger du inn en kilde.
Der registrerer du øverst kortnavnet, f.eks. Bolstad (P) og i feltene under en fullstendig beskrivelse av kilden, f.eks. om det er en bok så registrerer du tittel, forfatter, ISBN etc. etc.
3. Så for en kilde kommer så alle referansehenvisningene hvor du angir sidetallet. Og evt. registrerer kvaliteten (f.eks. en bygdebok kan både være en god og en slett kilde, i samme boka)
Når det er klart registrerer du henvisningen.
Om jeg minnes rett kan du så velge flere og legge til på direkten (har ikke fått 8.2e ennå og beta-versjonen var gått ut, så jeg har midlertidig avinstallert det hele til neste lørdag) så andre får fylle ut med mer her om nødvendig. (Men ikke alle faddere får epost med hva som skrives her, så vi er bare en liten gruppe som får varsel om spørsmål, avisering som det kalles)
Av Christer Gustavsson (M04621) Lördagen den 12 juni, 2010 - 20:55: |
Jag har planer på att förbättra flagghanteringen och dessutom göra det möjligt att definiera någon mer valfri färgmarkering, t.ex probanden och dess anor. Men det dröjer lite. Personligen har jag använt flockarna 4-7 för att lagra resp farfars, farmors, morfars och mormors anor.
Av C-G Magnusson Söndagen den 13 juni, 2010 - 10:36: |
Karl Edvard, jag finner inte något om "att köra en antavel struktur" i hjälpfilen. Hur menar du att man får en färgmarkering av sina anor?
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Söndagen den 13 juni, 2010 - 17:09: |
C-G, till vänster i översiktsmenyn har Du några knappar bl.a. skapa antavla och skapa stamtavla.
Med dessa skapar man en struktur, inte en antavla men ett underlag för kommande utskrifter.
Om man sedan går till översiktsmenyn så har alla som ingår i antavlan en markering.
Av Mats Niesing Måndagen den 14 juni, 2010 - 06:03: |
Har tidigare skrivit om möjligheten att lägga till fler källor. Har fått fin hjälp och förklaring om hur man gör detta via den lilla lampan vid skrivfältet i läget för att ändra personuppgifter. Detta sätt att strukturera sina källor på kallas väl för ”Disgenkällor”. Den variant som jag använder mig av är fritext skrivning. Det jag där hela tiden efterlyst är möjligheten att kunna lägga till fler fält för fritext, på samma sätt som när man adderar en ny fadder. Man behöver ju inte strukturera faddrar och ska inte heller behöva strukturera källor, om man inte vill.
Vi har också haft en bra diskussion om hur man skulle kunna permanent markera vissa personer på skärmen. Christer Gustavsson: ” Jag har planer på att förbättra flagghanteringen och dessutom göra det möjligt att definiera någon mer valfri färgmarkering, t.ex probanden och dess anor.” Detta låter väldigt bra för mina syften och är helt i linje med vad jag efterlyst. Skulle man kunna tänka sig en variant där visning av flaggor på skärmen ihop med personnamn vore ett valbart alternativ?
Med vänlig hälsning
Mats Niesing
Av C-G Magnusson Måndagen den 14 juni, 2010 - 09:59: |
Tack, Karl Edvard. Hade missat den funktionen för att markera anor (eller ättlingar) till en vald person. Synd att inte markeringen ligger kvar efter omstart av programmet.
Av C-G Magnusson Måndagen den 14 juni, 2010 - 17:04: |
Fortsätter att spåna idéer. För en person kan man ju lägga in ett antal händelser. Man kan kopiera en händelse, kanske t.o.m. flera på en gång(?), från en person till en annan. Tänk om man kunde överföra denna information som vanlig text, dvs att man kan importera händelser till en person från exempelvis ett e-postmeddelande eller ett forum. Det vore i så fall en fördel om händelserna gick att läsa i klartext.
Av Stig Hansson Tisdagen den 15 juni, 2010 - 09:06: |
Går det inte att använda vanliga kopieringsfunktioner? Först markerar man det som skall kopieras och trycker CTRL + C och därefter går man in där det skall kopieras in och trycker CTRL + V. Detta fungerar utmärkt i Min Släkt men jag vet tyvärr väldigt lite om hur Disgen används.
Av Rune Johansson Tisdagen den 15 juni, 2010 - 18:39: |
Visst går det att kopiera och klistra in information i DISGEN. Men det vill man ju inte göra om det rör sig om en massa sidor med bilder. I sådana situationer bör man istället enkelt kunna göra länkar till andra dokument, bilder etc. Det kan ju gälla exempelvis bouppteckningar, tryckta levnadsbeskrivningar, långa tidningsartiklar, utdrag ur kyrkböcker, domböcker etc.
MVH
Rune Johansson