Förvaring av registrerat material

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Utskrifter: Förvaring av registrerat material
Av Agneta Möller Torsdagen den 8 juli, 2010 - 13:05:

Har skrivit ut ansedlar på en del av mina registrerade släktingar. Hur förvarar man bäst ansedlarna? Kan man använda klämskenor? Ska man låta dem ligga i en låda med lock?

Av Lennart Carlsson Torsdagen den 8 juli, 2010 - 16:18:

Hejsan Agneta! Som jag ser det beror det nog på vilket ändamål utskrifterna har.
För eget referensändamål så använder jag en vanlig A4-pärm med bokstavsregister.
Eller sifferregister (med en generation per registerblad).
Löst i lådan gör det nog svårare att hålla reda på ansedlarna. Och så kan de ju lätt skadas.
En mer permanent inbindning gör man väl först när det handlar om en släktbok eller liknande.
/Lennart

Av Agneta Möller Torsdagen den 8 juli, 2010 - 20:03:

Tack så jättemycket för dina tips!

Av Sten Magnusson Lördagen den 10 juli, 2010 - 09:42:

Ska det vara långtidsförvaring är det väl snarare godkända arkivkartonger för detta ändamål som bör användas. Sedan ska man väl undvika att hålslå äldre handlingar. Fördelen med förvaring i arkivkartonger är ju också att papperna ligger damm- och ljusskyddade.

Mer information om det kan återfinnas på t.ex. www.museiservice.se

Släktforskarförbundet sålde godkänd arkivmateriel förut, men den verksamheten upphörde tyvärr för några år sedan.

Mvh/Sten Magnusson

Av Rolf Carlsson Måndagen den 12 juli, 2010 - 16:43:

Är DIS-Arkiv det du söker? Har kan du ju förvara hela din forskning digitalt (visserligen inte direkt läsbart av andra) och detta kan ju sedan bearbetas i den form du vill och jag förmodar att du kan ge instruktioner vilka som i en framtid kan ta del av ditt material.

Av Rolf Carlsson Onsdagen den 14 juli, 2010 - 14:03:

Jag funderade litet till vad du egentligen vill åstadkomma. Skall du förvara utskrifterna säg 15-20 år har det nog liten betydelse på vilket papper du skriver ut och om det förvaras i plastmappar, pärmar eller arkivkartonger. Här är nog överskådligheten och tillgänglighet det som styr.

Skall du förvara utskrifterna väsentligt längre, så är det nog viktigt att se, var finns den svagaste länken. T ex hur beständig är färgen i utskrifterna.

Ett annat kriterium är var du förvarar det och vad som eventuellt kan hända (brand, vattenskada, förstörelse vid inbrott mm). En skada kan inträffa var och när som helst - även i ett bankfack. Alltså bör det finnas minst två uppsättningar som förvaras fysiskt så långt ifrån varandra att de inte inte kan påverkas av en och samma "olyckshändelse".

Av Sten Magnusson Onsdagen den 28 juli, 2010 - 11:29:

Nåja, vad gäller plastmappar kan det gå oerhört fort att få dokumenten förstörda genom att texten vandrar över till plasten.

Sedan finns det ju t.ex. fall där man kanske vill förvara gamla bouppteckningar som bilagor till ansedlarna och är de då inte hålslagna ska man naturligtvis inte göra det för att kunna sätta dessa i pärm utan de får då läggas i arkivkartonger som är godkända för långtidsförvaring, över några 100 år.

Vad gäller överskådlighet och tillgänglighet beror ju den saken på vilket system man använder sig av och det torde knappast vara beroende av vilken förvaringsform man använder sig av.

Vi vill ju gärna spara våra forskningsresultat till kommande generationer.

Mvh/Sten Magnusson

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: