Av Roland Nolte Tisdagen den 15 juli, 2008 - 15:15: |
Har köpt Häradsekonomiska kartan och försöker nu lägga in den i Desgen, och använder den utmärkta instruktionen i Diskulogen nr 69. MEN: Hur omvandlar jag Djvu.formatet till bmp.format? När jag försöker använda Photoshop Elements (v. 2.0) så kan det inte läsa Djvu.filer. Tips på annat bildbearbetningsprogram som klarar omvandlingen?
Ett tips: Häradsekonomiska kartan på DVD har utgått MEN Lantmäteriet hittade för några veckor sedan en låda som de nu rear nut.
Roland N
Av Alf Christophersen (M00919) Tisdagen den 15 juli, 2008 - 15:31: |
Søkte litt på nett, og finner få om ingen mulighet til å gjøre dette direkte. Men som følgende melding viser, du kan eksportere til pdf, og med Acrobat reader kan du hente det ut derfra.
http://www.djvu.org/forum/phpbb/viewtopic.php?t=14
Håper dette gir deg svar som ønsket.
Av Daniel Berglund Tisdagen den 15 juli, 2008 - 16:25: |
DjView verkar kunna göra detta, se http://djvu.sourceforge.net/djview4.html. Ta hem paketet för Windows (x86), zippa upp i en tom mapp och kör djview.exe.
Av Roland Nolte Tisdagen den 15 juli, 2008 - 22:20: |
Tack Alf och Daniel för era svar! Eftersom jag inte förstod mig på mjukvarorna på de hemsidor ni hänvisar till så gav jag upp. MEN: jag försökte en gång till och upptäckte att det gick att i den aktuella DjVu.filen (en karta) direkt omvandla den till bmp.format! Jag högerklickade på kartan, valde "Arkiv" samt därefter "Exportera till fil..." och fick då upp bmp som föreslaget filformat! Fixat och kalrt. Dock ökade filstorleken från 1,9 MB till 79 (!) MB.
Hälsningar
Roland N
Av Mårten Gjötterberg Måndagen den 9 november, 2009 - 16:55: |
Har tidigare haft (länge sen) underlagskartor som nu inte längre fínns. Tänker lägga in nya. DISGEN mins dock de gamla kartorna och säger envist att kartorna saknas. Man kan inte bara klicka bort detta felmeddelande. 82a.
Av Björn Johansson Tisdagen den 10 november, 2009 - 23:52: |
Hej Mårten!
Har du flyttat dina kartor från en mapp i Dg8.1 till ny mapp i DG8.2 får du kolla innehållet i filen DG82Data/DgMap/Maps.ini. Om filnamnen börjar med ett "+"-tecken betyder det att filerna skall ligga i Mappen DgMap i din ny datamapp, annars hittar inte Disgen dessa kartfiler. Om du hade kartfilerna på annat ställe än i gamla DgMap så är det denna absoluta adress som fortfarande gäller. Hoppas du hittar dina kartfiler med dessa tips!
Mvh Björn
Av Mårten Gjötterberg Onsdagen den 11 november, 2009 - 21:47: |
Hej Björn.
I INI-filen finns nu bara (en) min nya karta. Ändock lägger DISGEN ut en referens till gamla utgågna underlagskartor i kartan!
Fö har jag sparat nya underlagskartan och sen lagt ut den på nytt (den kom lite fel). Lik förbaskat finns den fellagda kvar. Mao hittar jag inte något ställe där man kan ta bort referenser till underlagskartor. Märkligt.
Av Björn Johansson Onsdagen den 30 december, 2009 - 18:53: |
Hej övriga kartanvändare!
Vi redde upp problemen direkt via mail - inte så lämligt för övriga läsare inser jag!
Problem kan uppstå då man tar en säkerhetskopia inkl kartor i DG 8.2 i en dator och flyttar till en annan dator eller till en annan datamapp där man importerar säkerhetskopian. Om inte sökvägen till nya Dg82Data-mappen är samma som den gamla kan innehållet i Maps.ini, som pekar ut platsen för karbilderna, visa på fel sökvägar. Alternativa lösningar är:
1) Kolla / se till att dina kartbilder ligger i den aktuella datamappens undermapp DgMap och ersätt alla kartbilders sökvägar i filen Maps.ini (ligger också i mappen DgMap) med ett +tecken (ex. c:\dg82data\DgMap\filnamn --> +filnamn) eller
2) rätta till innehållet i filen Maps.ini så att alla sökvägar för de olika filnamnen stämmer med läget för dina kartbilder.
Filen Maps.ini är en ren textfil som kan redigeras i t.ex. programmet Anteckningar / Notes(finns bland Windows Tillbehör / Tools).
+tecknet används att peka på DgMap-mappen i aktuell datamapp. Tyvärr blir det en absolut adress som sparas i maps.ini för alla filer, även för de som lagras i mappen DgMap. Det är alltså det korta filnamnet med + framför som skulle lagras för dessa filer.
Bristen har åtgärdats (rättelsen lagar dessutom gammalt innehåll i maps.ini) och kommer att ingå i Disgen version 8.2a under våren.
Referenser till inaktuella kartbilder som man vill bort hittar man i dialogen "Välj Underlagskartor" som nås via höger musknapp i kartan. Peka på kartan du vill ta bort och klicka på "Ta bort".
Mvh Björn
Av Börje Sjöberg Söndagen den 25 april, 2010 - 16:00: |
Hej
Har införskaffat Häradsekonomiska kartor på DVD men kan inte använda dem i Disgen 8. När jag klickar i kartan och väljer Arkiv / Exportera till fil...så ska man kunna spara i BMP-format, men när jag sedan försöker att öppna filen så går det inte. Vad gör jag för fel?
Av Daniel Berglund (M25564) Söndagen den 25 april, 2010 - 22:28: |
Den är kanske för stor. Jag exporterade ett kartblad som du beskriver och fick en fil på 79 MB. Klipp ner den och prova med en mindre bit.