Av Morgan Wetterstrand Torsdagen den 2 september, 2010 - 21:01: |
Hej!
Jag är nu på disgen men har släktforskat i 8 år nu och ska lägga in allt material nu i disgen varav jag frågar om man ska använda sig av basflocken och sedan sätta flaggor på olika peronerna eller om man ska dela upp personerna i flockar istället?
Det gäller 6 st olika familjer (707 personer) jag håller på med. Jag är inte klar med alla ännu utan kan säkert få till 100-200 personer till. Vad föreslår ni som vet mera om detta.
Tacksam för ideer.
Av Gunnar Jonsson (M00707) Torsdagen den 2 september, 2010 - 21:18: |
Om det gäller 6 olika familjer är det en mycket god ide att lägga varje familj i var sin flock nr 1-6.
Av Morgan Wetterstrand Torsdagen den 2 september, 2010 - 21:37: |
Det gäller egentligen min släkt, men det är 6 olika utgångspersoner som, morfar, mormor, farmor, farfar och sen 1 del av släkten som flyttade till USA, sedan min sambos släktdel.
Tanken sen är att göra en släktbok som alla kusener mm skulle vilja ha, men detta är ett senare projekt i sig.
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Torsdagen den 2 september, 2010 - 21:47: |
Hej Gunnar,
För att skriva ut släkten från Disgen spelar det ingen roll om materialet ligger i en flock eller är uppdelat.
Men när man arbetar med inläggningar och justeringar kan det vara bra med olika grupper.
Jag har gjort så att jag har alla mina anor på fars sida i en flock och övrig släkt på fars sida i en annan flock, sedan mina anor på mors sida i en flock och släkten i en annan. Samma indelning för min hustru.
Vad vinner jag på det? Jo när jag har en familj med kanske 5-10 barn vem av barnen är min ana (fars farfar t.ex.) jo den som ligger i samma flock som jag.
Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Fredagen den 3 september, 2010 - 09:04: |
Ja, det går att dela upp släkten på många olika sätt med att lägga personerna i olika flockar. Allt beroende på vad man vill uppnå och forskarens kreativitet och hur mycket denne är bekant med Disgens möjligheter. Du har här fått några tips. Själv har jag flockar för far och mor och samma för min hustru. Disgen fungerar lika bra utan att dela upp i flockar och jag vet inte om jag haft så mycket nytta av det men det kan var bra, när man lagt in så många personer att man inte känner igen alla namnen, att i flocknumret kunna se var personen hör hemma i släkten.
Men även om du använder olika flockar så blir inte gränserna "vattentäta" mellan dem. Folk gifter sig med varandra över flockgränserna, kanske under flera generationer. Då kan det bli problem med att bestämma vilken flock kontrahenterna skall tillhöra.
Att markera de skilda släktgrenarna med flaggor tror jag inte på, det fordras då stor noggrannhet vid inmatningen så att man inte glömmer flaggan. Jag har för länge sedan glömt bort vika flaggor jag använt i olika sammanhang.
God fortsättning med Disgen!
Av Morgan Wetterstrand Fredagen den 3 september, 2010 - 09:41: |
tack för tipsen och jag kommer nog använda mig av flockar.
Av Sten Magnusson Fredagen den 3 september, 2010 - 10:03: |
Flaggorna är väl snarare tänkt att användas vid markering av yrken, sjukdomar m.m.
Vad gäller flockuppdelningen kan man kanske tycka att det kan bli rörigt, men om man t.ex. gör en släktutredning åt en kusin, syssling eller annan bekant är det bra att kunna lägga dessa i skilda flockar. Individerna kan ju senare kopplas till den släktgren man själv tillhör om det senare visar sig att det finns gemensamma anor.
Jag upptäckte själv för några år sedan när jag hjäpte en bekant att det fanns gemensamma anor även om det i och för sig lg långt tillbaka i tiden.
Mvh/Sten Magnusson