Av Inger Amnefelt Fredagen den 15 januari, 2010 - 06:28: |
Först gör du en söklista med båda flaggorna ibockade och väljer bara den flock som du vill kontrollera. Då bör du ha alla personer i den flocken med båda flaggorna i söklista 1.
Sedan skapar du en söklista 2
Till den söker du med villkor i Grundvillkor "Sök i söklista 1" ibockad och "Ta med alla som INTE uppfyllervillkor" ibockad.
och i Flaggor tar du bort den ena.
Nu bör du i söklista 2 de som saknar den ena av flaggorna.
Mvh Inger Amnefelt ( 10065)
Av Stefan Karlsson Torsdagen den 25 mars, 2010 - 21:22: |
Hej!
Ovan finns en fråga som ställdes i augusti, men jag kan inte se att den fått något svar så jag ställer den också:
Är det en ny funktion i version 8.2 att när man efter sökning via ansiktet (Alt+Q) markerar en person i söklistan och klickar OK så hamnar den i listan "Bland senaste"?
Som det är nu fylls listan snabbt med personer som oftast bara var intressanta vid just de söktillfällena. Personligen föredrar jag att själv kunna välja vilka personer som hamnar i listan. Då kan man styra över vilka personer man vill ha lätt åtkomliga för senare tillfällen.
Dvs. jag önskar att "Bland senaste" fungerar som det är beskrivet i Handledningen. Även i 8.1 och tidigare fungerade det så.
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Torsdagen den 25 mars, 2010 - 22:05: |
Hej,
Ja det fungerar tydligen så att den person man tar fram via ansiktet's sök med nummer eller sök läggs till listan över senaste.Det är inget som jag observerat eftersom jag sällan söker den vägen utan alltid via sök/personer.
Jag kan skriva en rapport om det får vi se om det blir ändrat.
Av Daniel Berglund (M25564) Torsdagen den 25 mars, 2010 - 22:21: |
I 8.2a kommer det en ny funktion som heter Favoriter. Den fungerar som plocklistan (dvs "Bland senaste") men i Favoriter har man helt manuell kontroll på vilka som ska vara med eller inte. Därmed kanske vi ska tänka om vilka som ska vara med på plocklistan. Som det är nu i 8.2 kommer de personer man väljer via dialogen "Välj person" med i plocklistan, oavsett hur man väljer dem. Det är ju riktigt i någon mening, för väljer man en person här är ju denna person bland de senaste.
Karl Edvard, lägg gärna en rapport på detta så vi kommer ihåg att tänka igenom det och eventuellt ändra tillbaka till 8.1-beteendet.
Av Kjell Arnesson Fredagen den 26 mars, 2010 - 08:01: |
Varför inte lägga in även en alfabetisk sortering nu när listan blivit så lång.
Av Stefan Karlsson Lördagen den 27 mars, 2010 - 19:05: |
Tack för svar. Favoriter-funktionen låter som en bra grej!
Av Kjell Arnesson Söndagen den 23 maj, 2010 - 15:42: |
Om man skapat en söklista och sparat den med ett unikt namn och fortfarande har den öppen, och sedan skapar en ny söklista, så skrivs den sparade söklistan över utan någon som helst varning.
Detta är i högsta grad irriterande, man borde åtminstone få en varning innan det sker.
Jag har påpekat detta tidigare (för många år sedan) men kan inte hitta igen inlägget i detta forum.
Av Daniel Berglund (M25564) Tisdagen den 25 maj, 2010 - 17:21: |
I 8.2a får man en varning när man gör som du beskriver. Förmodligen också i 8.2 om jag minns rätt?
Av Kjell Arnesson Onsdagen den 26 maj, 2010 - 07:59: |
Nix! Har 8.2-2. Byggnummer 800.
Av Daniel Berglund (M25564) Torsdagen den 27 maj, 2010 - 23:46: |
Ok, testa med 8.2a som bör dyka upp i brevlådan inom någon eller några veckor, och kvarstår det där får du återkomma.