Av Karl-Erik Lerbro Onsdagen den 6 oktober, 2010 - 18:22: |
Hur har det gått Lasse, med dina favoriter?
Gunnar Jonsson undrar om du har bytt arkiv och sedan bytt tillbaka.
Ja visst är det så. Då försvinner favoriterna.
Av Lasse Ericsson Onsdagen den 6 oktober, 2010 - 22:16: |
Nu är jag lite vilsen! Bytt arkiv?
Av Karl-Erik Lerbro Torsdagen den 7 oktober, 2010 - 11:10: |
Arkiv kan du läsa om i handledningen på sid 67.
Arkiv var avsedda att användas till att dela upp personerna i databasen i olika grupper, t. ex. olika släkter.
Som du ser i handledningen rekommenderas inte användningen av flera arkiv i samma datamapp. Eller med en lite starkare formulering. "...avråder att använda flera arkiv...".
Att du nu känner dig lite vilsen tyder ju på att du inte har använt annat än standardarkivet.
Om du vill kolla om du verkligen endast har standardarkivet kan du öppna menyn "Arkiv" och välja "Byt arkiv". Nu skall det i rutan "Befintliga arkiv" som kommer upp endast finnas "Stand" (Ja, här är en orsak till att bli vilsen. Detta "Arkiv" är ett menyval i Windows och kan förväxlas med det "Disgen-Arkiv" som avses i "Byt arkiv")
Av Sten Magnusson Torsdagen den 7 oktober, 2010 - 11:16: |
Disgen har ju som bekant möjlighet att dela upp individerna i olika flockar.
Det finns också möjlighet att skapa olika arkiv för att undvika sammanblandning med forskningsmaterial som man fått externt t.ex. från en annan forskare.
Från arkiv 1 kan man byta till arkiv 2 och vice versa.
Mvh/Sten Magnusson
Av Sten Magnusson Torsdagen den 7 oktober, 2010 - 11:22: |
Kanske skulle lagt till att om det är 25 favoriter i arkiv 1 och man byter till arkiv 2 med 0 favoriter ser man då inga. Går man tillbaks till 1. är det som vanligt 25.
Mvh/Sten Magnusson
Av Karl-Erik Lerbro Torsdagen den 7 oktober, 2010 - 13:00: |
Sten, Ja den goda tanken var det från början, men sedan har ju Disgenkällor och Disgenorter tillkommit och då blir det problem genom att man inte skiljer på dess källor och orter för de olika arkiven. Detta helst då om man tar in material från annan forskare som använder Disgenorter.
Använd i stället skilda "datamappar" för de skilda släkterna.
-----
Vad det gäller favoritlistan så är det faktiskt så att när du går tillbaks till arkiv 1 är all 25 favoriterna borta. Du har väl inte förväxlat Arkiv med Datamapp?
Av Lasse Ericsson Torsdagen den 7 oktober, 2010 - 15:43: |
Jag har uppenbarligen då inte bytt arkiv, ändå försvann favoriterna under "Glada gubben/Stjärna".
Av Karl-Erik Lerbro Torsdagen den 7 oktober, 2010 - 20:59: |
Lasse,
Har du möjligen återläst någon säkerhetskopia, sparad från ett tillfälle då favoritlistan var tom?.
Har du nu lagt in nya favoriter i listan?
Ligger de kvar? Programmakarna måste nog kunna återupprepa ett fel om det skall gå att hitta orsaken till det.
Av Lasse Ericsson Torsdagen den 7 oktober, 2010 - 21:25: |
Har inte läst in någon säkerhetskopia. Nu har jag börjat lägga in nya favoriter igen när jag jobbar med programmet. Fast än har det inte blivit så många som det var innan detta hände. Än så länge ligger de nya kvar.
Av Sten Magnusson Lördagen den 9 oktober, 2010 - 02:58: |
Nåja nu var ju min Favoritteori bara en teori. Själv har jag version 8.1e och jag har inte sett där att man kan ha speciella favoriter där.
På tal om det så finns väl favoriter enbart i Disgens hjälpfil?
Det är väl inte så att det som diskuteras här rör den lista över de senaste personerna eller som fliken kallas
"Bland senaste
DISGEN kommer ihåg ett antal av de senast använda personerna. Välj en av dessa genom att klicka på den och sedan på OK eller genom att dubbelklicka på den."
Har man 25 "Senaste personer" i arkiv A, byter till arkiv B där antalet är 0 för att senare återgå till A är det fortfarande samma 25 som innan.
Mvh/Sten Magnusson
Av Gunnar Jonsson (M00707) Lördagen den 9 oktober, 2010 - 11:01: |
Nej detta är en ny funktion i 8.2a. En lista liknande den med senaste, men där du själv väljer vilka som ska vara med och i vilken ordning. Du kan även ta bort personer där. Där lägger man exempelvis personer som man ofta återkommer till.
Av Sten Magnusson Söndagen den 10 oktober, 2010 - 02:10: |
OK!
Det var något jag inte visste, men jag har nu testat detta i demoversionen och det verkar inte så dumt.
Mvh/Sten Magnusson