I städtagen

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Övrigt: I städtagen
Av Sonja Larsson Måndagen den 20 september, 2010 - 15:47:

Jag planerar att köpa en ny laptop och har tittat i Utforskaren och Kontrollpanelen/Ta bort och Lägg till Program, vilket fick mig att börja fundera över alla befintliga mappar med Disgen. Jag har trott att Disgen uppdateras men det tycks som om det varje gång lägger sig på en ny plats på hårddisken. Jag har sökt men inte hittat någon information om avinstallering i samband med uppdateringar men inte funnit någon sådan. Under åren med Disgen har jag uppdaterat programmet ett antal gånger och nu börjar programmet ta över allt för många bytes.

I Start\Inställningar\Kontrollpanelen\Lägg till Ta bort program finns Disgen 8.0d, 8.1, 8.1b, 8.1d vardera på 71,11 MB samt 8.1d på 96,31 MB, samt senaste version 8.2 på 33,84 MB, vilken heter 8.2-2. Jag borde väl kunna ta bort allt utom den senaste 8.2?

Dessutom tycks det finnas, via Utforskaren, två ingångar till samma innehåll, dels Skrivbord\Mina dokument, dels Den här datorn\Lokal disk. Något av allt här nedan borde jag väl kunna avinstallera/ta bort???

1) Via Utforskaren\Skrivbord\Mina dokument\DISGEN finns mappen Dg8Data_090125 (9,45 MB 75 filer, 7 mappar) och, mappen Disbyt 2007 samt mappen Disgen Uppdateringsfiler (5,82 MB 17 filer, 1 mapp) som innehåller språkfiler daterade 2006-09-28.

2) Via Utforskaren\Den här datorn hittar jag i samma nivå A, B och C:
A. Lokal disk innehåller mapparna:
- DG8Data 20061013 (313 MB med 76 filer och 7 mappar) innehållande filer daterade mellan 2006-2009.
- Documents and Settings innehåller:
A1 mappen All Users: innehållande mappen Delade dokument (tycks innehålla samma innehåll som (B) nedan.
A2 mappen Sonja innehållande bl a mappen Mina dokument (se punkt 1 ovan)
B. Delade dokument: Här ligger mappen Dg82Data (492 MB 78 filer, 10 mappar) det är väl den jag ska behålla
C. Sonja-dokument: Här ligger samma innehåll som Mina dokument (se punkt 1 ovan)

Funderar på att lägga över allt, utom senaste version av programmet 8.2 på 33,84 MB, vilken heter 8.2-2 och mappen Dg82Data, på ett externt minne men kanske jag då rör till det så att jag inte kan komma rätt igen.

Av Ove Billing Måndagen den 20 september, 2010 - 22:28:

Rådet är ganska enkelt.
1. Tag säkerhetskopia med hjälp av den inbyggda funktionen i Disgen 8.2 och och givetvis med de data du skrev in sist. Lägg säkerhetskopian på en USB-pinne, förslagsvis. Där finns då alla data som behövs för framtiden och för den nya datorn.
2. När du fått den nya maskinen installerar du den senaste versionen, som är 8.2a och som du bör skaffa. När du startar första gången därefter kommer Välkomstskärmen upp, där det bl. a. frågas om du vill återläsa. Du talar om för programmet att säkerhetskopian finns på pinnen. Om inget annat begärs av dig hamnar mappen Dg82Data med allt folket under Användare/Delat men du kan ju också under installationen ange att det skall hamna i en mapp under användare Sonja eller Sonja\Släkt eller var du vill.
3. Ta bort programmen i den gamla via Kontrollpanelen och även alla datamappar (Dg8Data och Dg82data), genvägar m.m. Men detta gör du förstås inte förrän du konstaterat att allt fungerar i den nya maskinen.

Av Sonja Larsson Tisdagen den 21 september, 2010 - 09:48:

Stort tack Ove Billing för din lätt förståeliga instruktion som nu är utskriven.
I fortsättningen gäller det att försöka se till att kommande uppdateringar hamnar där de ska och inte på olika platser.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: