Arkiverade (äldre) inlägg fram till 18 september, 2010

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Import / export: DISGEN: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 18 september, 2010
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Onsdagen den 30 december, 2009 - 17:21:

Hej Jan,
Ja det är ju beroende på vad det är för släktgren. Om det är en del av din ana så skapa en antavel struktur från önskad person.
Högerklicka sedan i strukturen och skapa en söklista på personerna i antavlan.
Högerklicka i söklistan och utöka den med de personer Du vill ha med, t.ex. parent, barn osv efter önskemål.
Använd sedan den söklista för exporten.

Om Du importerar en sådan här lista så lägg den i en egen flock. Sedan kan man t.ex. köra en sök personer, nollställ allt, sök. Sortera söklistan på efternamn och förnamn. Här ser Du vad som är dubbletter men kontollera notiserna kanske finns information som Du kan kopiera. De personer som Du inte har kan Du koppla in i din släkt och markera källa, flytta den till din flock eller ännu bättre lägg dom i en egen flock för att inte få med dem i ett Disbytutdrag.

Av Christina Claeson Måndagen den 11 januari, 2010 - 19:56:

Jag har lyckats göra nåt konstigt.
Hade massor av ny information som jag ville få in från ett annat släktprogram, sagt och gjort, för att få bort all tidigare information avinstallerade jag disgen, och sedan gjorde en ny, då borde det inte ligga nåt och skräpa, men se det gjorde det tydligen, för när jag importerat den informationen jag ville ha till, vad jag trodde en fräsch version av DG 8.2 så kom det gamla med, så nu sitter jag med dubletter på en väldigt massa folk, grrrr !
Behöver jag tala om att det är tidsödande att ordna till.
Kan någon vänlig själ förklara varför det blev så här, så misstaget går att undvika i framtiden.
Matt Disgenanvändare som för övrigt är mycket nöjd med programmet.

Av Christina Claeson Måndagen den 11 januari, 2010 - 20:39:

Fick hjälp dels av tidigare diskussioner, dels av min mer betydligt mer datorvana sambo.

Gjorde:

Avinstallerade Dg 8.
Tog bort datamappen

Nyinstallerade Dg 8.2

Blev ombedd att skapa en ny datamapp

Kollade nu antal potentiella dublettersom
nu är nere i ett hanterbart antal,de orkar ja ju hantera.

Tack för att forumet finns, och tack till min datorvane sambo, själv hade jag varit tveksam till att ta bort mappar hursomhelst.

Av Christina Claeson Måndagen den 11 januari, 2010 - 20:44:

Fick hjälp dels av tidigare diskussioner, dels av min mer betydligt mer datorvana sambo.

Gjorde:

Avinstallerade Dg 8.
Tog bort datamappen

Nyinstallerade Dg 8.2

Blev ombedd att skapa en ny datamapp

Kollade nu antal potentiella dublettersom
nu är nere i ett hanterbart antal,de orkar ja ju hantera.

Tack för att forumet finns, och tack till min datorvane sambo, själv hade jag varit tveksam till att ta bort mappar hursomhelst.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Måndagen den 11 januari, 2010 - 22:27:

Hej Christina,

Det finns ingen anledning att avinstallera Disgen det är bara att gå in på Skapa och skapa en ny datamapp så får Du en tom mapp utan någon data.
Sedan går Du in på Arkiv och byter datamapp när Du vill tillbaka till den gamla.
På det viset kan Du ha många datamappar som är oberoende av varandra.

Av Christina Claeson Tisdagen den 12 januari, 2010 - 18:45:

Hej Karl Edvard !
Tack för tipset, kan vara bra att ha i framtiden !

Hälsningar Christina Claeson

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Torsdagen den 2 september, 2010 - 22:10:

Vid Disgen export och sedan import av valda personer klarar Disgen inte av att exportera/importera till fulla sitt eget material.
Både kopplingen till ortsdatabasen och källträdet saknas. Detta är delar av Disgens funktioner som absolut skall hanteras vid export/import inom Disgen.
Vi förväntar oss en upprustning av Disgen i detta avseende.

Av Sten Magnusson Fredagen den 17 september, 2010 - 09:02:

Beror det inte möjligen på att DISGEN f.n. är det enda släktforskarprogrammet som har en sådan struktur på källor och orter?

Anger man källor på det gamla viset notis för notis fungerar ju den delen.

Vad gäller ortsdatabasen är det väl samma sak?

Mvh/Sten Magnusson

Av Karl-Edvard Thorén Lördagen den 18 september, 2010 - 12:54:

Disgen export/import,

När nu Disgen utvecklas och man inför strukturerade källor och orter så kan man också kräva att man följer upp det med en export/import av strukturerade källor som fungerar i det egna programmet.
Som det är nu måste man använda Gedcom för att kunna exportera/importera källorna, svagt.

Av Sten Magnusson Lördagen den 18 september, 2010 - 20:58:

Kruxet är ju bara att det som exporteras/importeras ska kunna vara kompatibelt med andra program än DISGEN. Det finns ju många varianter på släktforskarprogram och det är ju därför GEDCOM-standarden finns.

Mvh/Sten Magnusson