Namn

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Notiser: Namn


Av Mats Norberg Lördagen den 10 april, 2004 - 15:53:

Hej Karl-Edvard och Gabriel!

Tack båda för bra tips angående programmet Disgen!
Jag har tagit råden i beaktande och tycker att det fungerar bra så långt.
En annan fråga till Er gäller ett tips då det gäller att registrera namn på personer:

Jag har många anmödrar i min forskning som är döpta till Christina men kallas Stina, Margareta men kallas Greta, Elisabet men kallas Lisa o.s.v
Hur brukar ni registrera sådana personer i Disgen?
Skall jag skriva t.ex Elisabet Lisa* eller Elisabet [Lisa]? Jag antar att sökningen på dessa personer kan påverkas avsevärt beroende på själva inregistreringen.
Tacksam på förhand för råd även i denna fråga!
Bästa hälsningar
Mats Norberg i Borlänge

Av Eva Dahlberg Lördagen den 10 april, 2004 - 16:23:

Det är väl att rekommendera att normera namnen - åtminstone vid den tid då man inte vet vad de egentligen kallades (före ca 1900 då man sällan ser något skrivet av dem själva). Det gäller ju inte bara DISGEN utan i alla program.

Släktforskarförbundets namnlista (som du finner på Rötter) är då att rekommendera. Man kan givetvis ha skilda åsikter om man ska normera eller inte - det hittar du här på DISForum också om du söker.

Men för egen del använder jag normering enligt den listan - både för förnamn och patronymikon - för att få en enhetlig stavning. Det underlättar sökningen i en databas. Man kan sedan i en notis skriva in under vilka olika stavningar man hittar sin person - det beror ju mer på prästen än på dem själva.

För personer på 1900-talet och 2000-talet, där man säkert vet att de kallats något annat än vad de döpts till kan man lägga namnet inom vanliga parenteser.

I DISGEN markeras tilltalsnamnet med * om det är ett av flera förnamn som är tilltalsnamnet eller om man alltid haft en kortform/ett smeknamn som tilltalsnamn.

En annan finess jag inte vet om du hunnit upptäcka i DISGEN men som kan göra inmatningen lättare och rullgardinsmenyn längre är att använda punkt (.) och "expandera" för patronymikon (Anders.) så blir det om du gör rätt Andersson/Andersdotter.

Hälsningar,
Eva, medlem 7851

Av Mats Norberg Måndagen den 12 april, 2004 - 22:18:

Hej Eva,

Tack för de goda råden.
Jag har läst en del intressanta noteringar i Släktforskarförbundets namnlista som är till stor hjälp. Jag tror dock att jag väljer att skriva båda namnen - d v s är personen inskriven i födelseboken som Elisabet, men kallad Lisa i t.ex husförhörslängderna, anger jag dem som t.ex
Elisabet [Lisa]Andersdotter. Det är ju förstås omöjligt att veta om de kallade sig Elisabet eller Lisa, men då kan ju båda varianterna finnas med.

Bästa hälsningar
Mats Norberg i Borlänge