RTF-problem - bilder försvinner

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Porträtt och bilder: RTF-problem - bilder försvinner
Av Sten-Sture Tersmeden Söndagen den 9 juni, 2002 - 20:36:

Jag kör Windows ME och Word 2000. Jag skapar en stamtavla med bilder och sparar den som RTF-fil. Jag tittar på den i samma dator, helt ok. Men när jag sänder den till andra datorer, t ex W95, W98 med Word2000, sker en automatisk konverteringen när filen skall öppnas och bilderna är borta! jag ser bara en ram och rubrik under bilden!

Av Gabriel Frisk Söndagen den 9 juni, 2002 - 23:20:

Prova att kryssa av rutan "Bildplatshållare" i rutan "Visning" på verktygsmenyn "Alternativ". Kan också bero på att pekarna måste uppdateras, lägg markören i dokumentet, tryck CTRL + A för att markera allt, tryck sedan F9 två gånger... Hoppas att det hjälper!

Av Sten-Sture Tersmeden Söndagen den 30 juni, 2002 - 23:26:

Bilderna "hittade"!
Och det står i manualen att i RTF-filen finns endast en länk till bilden!
Därför funkar det fint på ordinarie dator men inte på andra!
Men det betyder att jag måste sända filerna via email eller diskett, samt att mottagaren måste se till att han bygger en likadan filstruktur. Kanske lite mycket begärt av gamla släktingar.
Eventuellt skall det väl funka om jag zippar min struktur.

Av Morgan Wesström Måndagen den 29 juli, 2002 - 22:50:

Kanske är enklare att du direkt konverterar filen till den version av Word (eller annat program) som mottagaren har. Då bevaras bilderna som en del av filen.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: