Av axl Torsdagen den 4 juli, 2002 - 20:56: |
När jag skaffade DISGen så bytte jag från programmet FamilyTreeMaker som egentligen bara hade en funktion som jag saknar i DISGen, nämligen möjligheten att få upp alla personer i släkten i ett gigantiskt träd.
Jag kan iofs fortfarande få ut det genom att exportera mina data till GEDCOM och använda FTM endast för detta ändamål, men det hade varit kul om DISGen kunde utrustas med en liknande funktion.
Av Sten-Sture Tersmeden Torsdagen den 4 juli, 2002 - 20:59: |
Skulle oxå vilja ha en sådan funktion. Kostar FTM något?
Av Lennart Ekström Fredagen den 5 juli, 2002 - 11:13: |
Programmet Dynamic Family Tree har en liknade funktion som FMT. Detta program är gratis. Nuvarande version är DMT 9. Se Oves tips i DIS SYD. Jag håller med att det hade varit ett plus om det funnit i Disgen. Skicka gärna ett förslag till DIS programgrupp
Av Sture Bjelkåker Tisdagen den 9 juli, 2002 - 19:46: |
författaren till första inlägget är anonym, är det någon av er andra som vet vad han/hon menar med "gigantiskt träd"?
Av Bertil Magnusson Tisdagen den 9 juli, 2002 - 21:50: |
I "Vi kommer från Kisa" som säljs i DIS-stugan ser man en trädform
som enligt Christina Gustafsson är gjord i Family TreeMaker av Bo Lindwall som ett experiment.
Exemplet brukar enligt Christina användas för demonstration i Kisa-trakten.
I den utskrift som min fru, Elsvig, köpte var inte alla barn till Hemming Svensson representerade.
En nödvändighet då utskriften annars skulle bli mer än två meter bred, enligt Christina Gustafsson.
Jag hämtade själv hem en variant av Family TreeMaker där tyvärr efterlyst funktion saknades.
Det skulle annars vara roligt att på ett liknade sätt få en utskrift av ättlingat till
Riksdagsmannen Sven Haraldsson i Mjölsefall, Kisa.
Kanske Bo Lindwall kan ordna en sådan?
Ännu en gång tack för ett bättre DIS-Forum.
Hoppas bara att vi slipper fler "klottrare" med meningslösa inlägg än de som redan inlagts.
Rensning av inlägg från personer som ej kan identifieras bör ske, annars bör någon form av "pass" införas.
MVH Bertil Magnusson
Av Peter Skoog Söndagen den 3 november, 2002 - 21:46: |
Jag har under en tid försökt att hitta något sätt att skriva ut släktträd enligt tidigare inlägg. Denna möjlighet finns även i SoftKey´s Family Tree, det vore en stor fördel om det kunde komma med i nästa uppdatering av DISGEN 8.
Det är en stor brist i DISGEN att man endast får fram rakt nedstigande släktled utan ingifta.
MVH
Peter Skoog
Av Sten-Sture Tersmeden Söndagen den 3 november, 2002 - 23:10: |
Du vet kanske att du kan kan få med ingiftas far och mor i stamtavlor i tabell- eller trädform.
Men du är väl ute efter något mycket mer.
Av Jörgen Kaarsberg Fredagen den 9 februari, 2007 - 22:57: |
1999 udskrev jeg en stor stamtavle i tabelform i Disgen 7 uden problemer. Jeg anvender endnu version 7, nu 7.0e-1, men kan kun få udskrift med alle notitser. Det hjælper ikke i funktionen "Inställningar" at undertrykke visse notitser, såsom "text" for "barn", derfor bliver der alt for mange gentagelser i udskriften.
Er programmet blevet ændret på dette punkt, eller skyldes det en defekt i min software?