Av Anders Berg Söndagen den 14 juli, 2002 - 22:53: |
Hur laddar man in en så stor GEDCOM-fil? Den överskrider alltså gränsen på 100000 pers/flock och man kan bara ange en flock som mottagare.
DISGEN ger inget felmeddelande om att importen misslyckats. Man bara märker att inga personer kommit in.
Problemet är aktuellt då Olle Överbys fil med Gotländska Släkter, som är nämnd på Anbytarforum, nu överskridit den gränsen.
Av Anders Berg Söndagen den 14 juli, 2002 - 22:55: |
Versionen är 8.0b.
Av Marianne Munktell Söndagen den 14 juli, 2002 - 23:38: |
Anders!
Jag har hämtat hem GEDCOM-filen och lyckats importera den till DISGEN 8 utan problem. Jag fick 80.004 personer och 26.278 familjer.
På hemsidan, uppdaterad 14 juli 2002, står det:
"Denna databas innehåller uppgifter om c:a 80 000 individer som bott på Gotland från slutet av 1500-talet till våra dagar."
Så 100.000 personer kan det knappast röra sig om.
Av Anders Berg Torsdagen den 18 juli, 2002 - 13:56: |
Hej Marianne! Men gränsen är ju 100000 personer och giften (ett gifte får också ett nummer). Alltså 106278 nummer.
Om du lyckas importera den ändå, då är frågan varför det inte går för mig med senaste versionen. Flocken dit jag vill importera förblir tom.
Importerade du möjligen till flock 0 i en databas utan flockar?
Av Anders Berg Torsdagen den 18 juli, 2002 - 13:57: |
106282 nummer, rätt ska vara rätt.
Av Marianne Munktell Torsdagen den 18 juli, 2002 - 18:42: |
Hej Anders!
Du har rätt, jag importerade till flock 0 i ett tomt arkiv utan flockar. Men det borde inte ha gått det heller. Jag borde ha prövat i ett redan existerande arkiv och skapat en ny flock där.
Mitt råd är att du importerar gotlandsfilen till ett nytt arkiv, vilket ju uppenbarligen går bra än så länge. Sen delar du upp flocken i två flockar så att det blir färre än 100.000 personer och giften i varje. När du delar flocken gäller det att koppla loss rätt personer så att det inte finns några andra kopplingar längre bak i leden. Därefter importera du dem till varsin flock i ursprungsarkivet och kopplar ihop dem igen.
Det är ju en klar brist i DISGEN 8 att det inte klarar av mer än upp till 100.000 personer och giften i samma flock. I manualen sid 77, utgåva 6, står det för övrigt att man kan ha upp till 100.000 PERSONER i varje flock, vilket ju är begrepsförvirring.
Av Anders Berg Fredagen den 19 juli, 2002 - 14:25: |
Hej Marianne!
Ja, så ligger det tydligen till. Jag gjorde som så att jag laddade in Gotlandsfilen i ett temporärt arkiv i basflocken 0. Sedan skapade jag två nya flockar i det arkivet, och flyttade sedan allt från flock 0 till dessa två nya. Jag delade upp det på kön. Skapade en söklista med alla män och flyttade dessa till nya flocken A, och skapade sedan en söklistan med alla kvinnor, och flyttade den till nya flocken B. Det ett säkert sätt, eftersom alla personer måste vara antingen M eller K. Mycket riktigt var flock 0 tom efter det. Giftena följer med automatiskt. Därefter tog jag helt sonika och flyttade fysiskt de nya flockfilerna till mitt ordinarie arkiv. Det går bra eftersom alla relationer finns mellan dessa två flockar.
Klart omständligt, men det gick. Hoppas att PUG följer diskussionerna här, och noterar problemet. Åtgärden bör vara att, antingen
1) vid import som överstiger gränsen 100000 fråga användaren efter en ny flock att fortsätta importen till.
2) (minimal åtgärd) varna användaren för att importen inte går att genomföra, och föreslå en alternativ väg, typ det jag gjorde.
Som det är nu får man endast beskedet Klart! när importen misslyckats...
Av Maria Holmgren Onsdagen den 14 augusti, 2002 - 19:10: |
Hej Anders,
Vill bara meddela att PUG följer diskussionen.