Hur skriva ut en antavla direkt från skärmen?

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Utskrifter: Antavlor: Hur skriva ut en antavla direkt från skärmen?
Av Reiner Lindgren Tisdagen den 16 juli, 2002 - 17:57:

Jag skulle ibland vilja kunna skriva ut det träd som visas på skärmen för att lättare hitta in med kompletterande uppgifter eller ha utskriftem som en arbetskopia, men jag kan i manualen DISGEN 8.0 inte se någon sådan möjlighet. Kan någon ge ett tips?

Reiner L

Av Marianne Munktell Tisdagen den 16 juli, 2002 - 18:45:

Reiner!

Om det är den byggda antavlan du menar så finns det nog bara ett sätt - att göra en skärmdump! Tryck på PrintScreen-tangenten så sparas skärmbilden i Urklipp. Sen är det bara att klistra in skärmdumpen i ett bildbehandlings- ordbehandlings- eller layoutprogram och därefter skriva ut den.

Av Reiner Lindgren Tisdagen den 16 juli, 2002 - 23:39:

Tack Marianne! Det fungerade perfekt. Tydligen för enkelt för att jag skulle tänka i de banorna :-) Har gjort skärmdump förut men inte hittat ngt sätt att öppna bilden, men nu fungerade det!!
Hälsningar
Reiner L

Av Kristian Jerméus Söndagen den 22 december, 2002 - 14:16:

Hej
Jag skulle skriva ut hela min släktforskning på över 200 sidor när det blev fel på datorn.
Jag hade då skrivit ut c:a 90 sidor.
När jag hade startat om datorn och skulle fortsätta på utskriften så såg jag att disgen hade ritat upp släkten på ett annat sätt.
Namnen hade förskjutits lite grann, trots att jag inte att ändrat eller tillfört något till släktforskningen.
Därför gick det inte att skriva ut resten.
Ska det vara så?

Mvh
Kristian Jerméus

Av Gunnar Jonsson Söndagen den 22 december, 2002 - 17:49:

Hade du ändrat någon inställning innan du skrev ut? Om då datorn låser sig och du inte kan avsluta DISGEN på normalt sätt, så sparas inte gjorda ändringar. Jag har själv inte haft några problem med att forstätta en utskrift från vald sida. Har du senaste versionen av DISGEN? 8.0c.

Av Gunno Grahm Måndagen den 23 december, 2002 - 18:13:

Kan någon duktig DISGEN-användare förklara vissa problem vid export till HTML-format. Jag försöker skapa en antavla i mallen "Disgen 1" men med denna inställning får jag fram tavlan men utan bakgrundsfärg. När jag försöker med "Disgen 3" får jag bakgrundsfärg men ingen färg på länkknapparna.
Vad gör jag för fel?
/Gunno

Av Karl-edvard Thorén Måndagen den 23 december, 2002 - 21:39:

Problem med HTML export.

Ett problem i HTML sammanhang är att HtmlOrig i Dg8data inte uppdateras vid uppdatering av Disgen.
Prova med att kopiera HtmlOrig från program biblioteket till datamappen.

Av Gunno Grahm Lördagen den 28 december, 2002 - 22:37:

Tack för hjälpen!
Jag lyckades faktiskt ta fram en antavla i HTML. Nu trasslar det sig emellertid för mig igen men nu ser problemet lite annorlunda ut. Jag får vid export fram en fil i Word-pad som ser ut som en programfil. Har Karl-edvard eller någon annan några ytterligare tips!
Tack på förhand.
/ Gunno

Av carl-erik ripa Måndagen den 30 december, 2002 - 18:46:

HTML
Jag har samma problem som Gunno Grahm men var hittar jag följande råd

Prova med att kopiera HtmlOrig från program biblioteket till datamappen.
Vilket är biblioteket?

carl-erik ripa

Av Gunno Grahm Måndagen den 30 december, 2002 - 19:24:

Carl-Erik,
Jag vet inte om detta inlägg är ett exempel på hur en blind person leder en annan blind person, men jag kan tipsa dig om att ovannämnda råd hittar du på DISGENS uppdateringssida. Där finns ett "OBS 1" som beskriver förfarandet.
Tyvärr har anvisningen inte hjälpt mig. Låt mig höra hur du lyckas.
/ Gunno

Av Hans Svedberg Onsdagen den 1 januari, 2003 - 14:03:

Reiner m.fl.
För att få tavlor som en bild i datorn gör jag som Marianne föreslagit en skärmdump (PrintScreen). För att få bättre upplösning zoomar jag först bilden 2x och gör sedan två skärmdump till bildbehandlingsprogrammet (i mitt fall PaintShopPro). De två skärmkopiorna lägger jag sedan samman till en.

För att göra det gör jag så här (det kanske finns något annat sätt):
1. Jag förstorar canvas (Image, Canvas size..) för den vänstra bilden så mycket att jag får plats att kopiera in det jag behöver från den högra.(välj Left=0)

2. På bild 2 markerar jag det område jag behöver och kopierar detta (Ctrl+C)

3. Gå tillbaks till bild 1 tryck Ctrl+E (Paste, as new selection), vilket ger en "flytande bild 2" som passas ihop exakt med med bild 1.

4. Det återstår sedan bara att snygga till genom att göra en ny bild av det område man vill ha. (Markera, Klicka Kopiera och sedan Klistra in. Obs, i detta läge ger inte Ctrl+V någon ny bild!). Voilá!

Gott Nytt År
Hasse S

Av Karl-Edvard Thorén Onsdagen den 1 januari, 2003 - 21:58:

HTML kopiering.
Kopiera från program biblioteket betyder i en standard installation där man inte valt egna bibliotek; /program/Dis/Disgen8

Av Karl-Edvard Thorén Onsdagen den 1 januari, 2003 - 22:01:

HTML kopiering.
Kopiera från program biblioteket betyder i en standard installation där man inte valt egna bibliotek; /program/Dis/Disgen8

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: