Av Doanld Söndagen den 26 februari, 2006 - 19:42: |
Tack för alla svar.
Mvh Donald
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Måndagen den 27 februari, 2006 - 09:29: |
Skapa ny Datamapp.
På installations skivan för Disgen ver 8.1 finns en funktion att installera bara en Datamapp.
Om man har en tidigare version av disgen och vill ha en tom Dg8data så kan man installera programmet på nytt under ett annat namn och då ge den skapade datamappen ett annat namn, Dg8data-xxxx.
Om man vill ha en extra datamapp för testning kan man kopiera Dg8data med hjälp av utforskaren.
Av Katarina Mühlenbock Lördagen den 12 januari, 2008 - 15:18: |
Jag har tillsammans med min släkt lagt in mycket uppgifter på amerikanska sajten Geni, totalt c:a 9.000 personer, och har nu exporterat hela detta träd till en GEDCOM-fil. När jag sedan försöker att importera filen i Disgen 8, så får jag vid filkontrollen ett felmeddelande om att taggen HEAD saknas, vilket inte stämmer, och importen lyckas inte. Jag misstänker att filen kan vara för stor, och att den splittas någonstans?? Lyckades med en import av en mindre fil i samma GEDCOM-format 5.5, men då blev teckenuppsättningen fel av de svenska tecknen, trots att de ser OK ut i textfilen. Har någon annan erfarenhet av import från Geni? Några tips på felsökning i så fall?
Av Daniel Berglund Tisdagen den 15 januari, 2008 - 21:12: |
Hej!
Disgen kan importera mycket stora gedcomfiler så det är knappast ett storleksproblem. Däremot använder Geni såvitt jag kan se UTF-8 som teckenkodning och det klarar inte Disgen idag. Det är därför som åäö blir fel.
Om du emailar filen till mig kan jag ta reda på varför Disgen tycker att HEAD saknas.
Teckenkodningen kan du ändra själv med lite pillande:
- starta Anteckningar (Notepad)
- välj Öppna...
- i rutan Kodning längst ner står det ANSI men du ska istället välja UTF-8
- öppna filen
- leta rätt på en av de första raderna som är
1 CHAR UTF-8
Ändra denna till
1 CHAR ANSI
- välj Spara som... I rutan Kodning längst ner ska du nu se till att det står ANSI i stället.
Sedan ska Disgen kunna begripa den.
Av Alf Christophersen (M00919) Onsdagen den 16 januari, 2008 - 16:09: |
0 HEAD blir neppe forstått av Disgen så lenge tegnsettet er UTF-8 :-)
Da står det ikke 0 HEAD på første linje, men
[BOM]0 HEAD hvor [BOM] er to tegn som forteller at teksten er kodet i UTF-8 :-)
Med konvertering til ANSI forsvinner høyst sannsynlig problemet.
PS. WordPad forstår selv at det er UTF-8, det samme med Word.
Av Daniel Berglund Onsdagen den 16 januari, 2008 - 17:10: |
I det här fallet står det inte någon BOM först i filen såvitt jag kan se på filen jag testade med, och UTF-8 behöver ju heller inte något sådant, till skillnad från UCS-2 och liknande. Då måste man ju också tala om för t ex Notepad vilken kodning det är fråga om.