Import från SunriseGen

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Import / export: Andra program: Import från SunriseGen
Av Siw Synnerman Tisdagen den 30 juli, 2002 - 10:36:

jag har nyligen köpt Disgen 8,0. Försöker nu föra över mitt material jag haft i det Macbaserad eprogrammet SunriseGen. men jag lyckas inte. Finns det någon som har några bra tips hur man gör.

Av Ove Billing Onsdagen den 31 juli, 2002 - 09:42:

Jag kan inget om MAC men i princip så måste man först exportera från Sunrise i format enligt Gedcom, som är gemensamt språk mellan olika släktforskarprogram. Man får en textfil. Denna måste sedan göras läslig i PC-miljö. Slutsteget är att importera i Disgen, vilket är mycket enklet via dess Välkomstskärm.

Av Marianne Munktell Onsdagen den 31 juli, 2002 - 17:28:

Siw!

Du kan ta kontakt med Olof Cronberg som kan hjälpa till med konverteringen. Så här skrev han i DIS Forum 1998 och det gäller troligtvis fortfarande!

"Det är riktigt att SunriseGen använde en GEDCOM-standard som redan när programmet gjordes var föråldrad. DISGEN för Mac klarar dock av denna standard, och är det någon som har problem att konvertera filer från SunriseGen, så hjälper jag gärna till." Olof Cronberg har epostadress olof.cronberg@abc.se

Marianne Munktell


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: