Av Stig Bergeling Måndagen den 26 juli, 2004 - 11:41: |
Jag har stött på ett problem vid utskrift i RTF-format av en antavla. När det byggts innehåller den såväl personregister som ortsuppgifter. Dessa kommer dock inte med när jag skriver ut tavlan. Jag har letat i alla inställningstablåer men inte hittat något ställe där jag kan se att registren undertrycks. I handledningen på sidan 45 anges i vänsterspalten: "I denna utskrift ingår även person- och ortsregister etc." Detta är således inte riktigt sant.
Av Arne Johansson Måndagen den 26 juli, 2004 - 11:55: |
För att få med register i RTF-dokumentet markerar man hela domkumentet med [CTRL + A] därefter trycker man F9 då tillkommer registret och efter att man gjort några ändringar som att sidabryta eller annat uppdatera likadant med [CTRL + A] därefter trycka F9.
Av Stig Bergeling Måndagen den 26 juli, 2004 - 21:07: |
Jag måste erkänna att jag inte begriper i vilket moment jag ska markera och trycka F9. När dokumentet sparats i en mapp som RTF-fil har ju sambandet med DISGEN brutits och uppgifter om registren kan inte hämtas.
Jag försökte markera dokumentet i granskningsläget men det gick inte. Var vänlig utveckla ditt svar. Det som är självklart för dig begriper inte jag.
Av Arne Johansson Måndagen den 26 juli, 2004 - 21:57: |
Jo, Du måste öppna dokumentet i Microsoft Word.
När det är öppnat, [CTRL + A] därefter F9.
Då blir registren synliga och uppdaterade.
Nu måste det väl också till en liten kommentar till att öppna filer i Microsoft Word.
Om du kollar in på denna http://www.djursdala.net/help/ (min sida) så ger jag en förklaring till bra inställning i Microsift Word
Av Stig Bergeling Tisdagen den 27 juli, 2004 - 10:27: |
JO, det var den inställningen som fattades! Jag har haft Office med Word sedan 2000, jag tidigare också, separat, och öppnat filer dagligen. Dock saknades det här lilla krysset för konvertering.
Jag är mycket tacksam för hjälpen. Nu går den här antavlan till en släktning som är lite för lite intresserad av släktforskning, tycker jag. Kanske tavlan kan förbättra situationen.
Jag går vidare med export till HTML som ger andra problem.
Av Stig Bergeling Tisdagen den 27 juli, 2004 - 10:53: |
Tyvärr, allt är inte frid och fröjd. Jag fick med registren genom markering och F9. Men nu ser jag att sidnumreringen, som finns vid granskningen av antavlan, inte följer med vid utskrift till RTF. Jag har alltså i "Sidans utformning" valt att infoga sidhuvud och sidnummer. Det ser bra ut vid granskning men följer inte med. Är det något annat tricks med Word som behövs?
Av Ove Billing Tisdagen den 27 juli, 2004 - 11:51: |
RTF är en sorts generellt överföringssystem, som alltså skall passa till även andra program än Word och som alltså används av Disgen för att ta över text till större ordbehandlingsprogram. Det ser inte ut att innefatta t.ex. koder för sidhuvud (och -fot) och inte heller ser Ortsbeskrivningar ut att följa med av någon anledning. Sidhuvud fåt man alltså lägga in efteråt.
Om du har ett litet större utdrag kan du med Word indela det i avsnitt och därmed skapa möjlighet att ha olika sidhuvud i dessa och då antingen ha genomgående sidnumrering eller med kapitelbeteckningar. Men det tillhör nog den högre skolan.
För egen del har jag valt att inte ta med bilderna från Disgen utan lägga in dem efteråt, vilket gör att man får bättre koll på placering och storlek. I flera fall har jag valt att infoga en tabell med tre kolumner och en rad, där jag placerarar foton i olika åldrar på en del personer. I tabellen skriver jag även in en kort bildtext. När man sedan efter en eller flera sådana operationer kör en uppdatering med F9 så görs registren och andra hänvisningar om så att det stämmer med den nya sidbrytningen.
Man kan också förstås lägga in annan text, ev. i rutor, och göra om en del format om man vill och vågar, så det finns många möjligheter. Var bara försiktig med att inte peta i fältkoderna.
Av Stig Bergeling Tisdagen den 27 juli, 2004 - 13:03: |
Ja, jag har ju använt både sidhuvud och sidfot i Word många gånger. Nu kunde jag ju enkelt lägga in sidnummer men jag drar mig för att lägga till sidhuvud. Det tar ju plats och det kan innebära att alla hänvisningar från registren visar fel. Det är ju så att den rubrik jag skapar i DISGEN för antavlan inte går att få med i RTF-filen. Jag har i varje fall inte hittat något sätt.