Ändringar av namn i DISGEN-orter

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: DISGEN-orter: Ändringar av namn i DISGEN-orter

Av Niklas Lundin Lördagen den 19 maj, 2007 - 21:21:

Hej Karl Edvard

Tack för tipset men så vill jag inte ha det.
Jag antar att du testat förfarandet jag beskrev ovan och ser att det är en bugg i programmet.
För du det vidare till programmerarna?

Niklas

Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Söndagen den 20 maj, 2007 - 10:07:

Niklas!
Att kalla dina problem med namnuppfifter en bugg är väl inte helt rätt. Med bugg avses väl att det är något som inte fungerar korrekt i programmet. Namngivningen uppfattar jag fungerar helt enligt handledningen och "Hjälp" i programmet. Därför ingen bugg, men kanske ett önskemål.
Men lägg inte in för mpånga "finesser". Det klags redsn nu på att programmet börjar bli för invecklat.
I väntan på det tycker jag det var en smart lösning, om du inte vill ha med Eldsbränna i utskrifter, att ange Eldsbränna som "Typ av ort" som Karl-Edvard föreslår,

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Söndagen den 20 maj, 2007 - 14:11:

Hej Niklas!
Jag tycker inte att det finns anledning till någon ändring av ortsbeskrivningen. Genom att ange slag av ort får man det förtydligande som Du efterlyser.

Av Daniel Berglund Söndagen den 20 maj, 2007 - 15:31:

Det Niklas efterlyser är ju inte en ny finess utan ett borttagande av en (såvitt jag kan se) ganska godtycklig inskränkning i DISGEN. Att istället ange slag av ort är onekligen kreativt men inte riktigt riktigt.

Är det någon som vet varför begränsningen finns där? Varför måste "Namn i översikten" vara en nerkortad del av "Namn i utskrifter", upp till ett kommatecken?

Strängt taget är det nog inget fel eftersom programmet beter sig som designat, men vi kan ju alltid fundera på om inte en ändrad design ger ett mer lättanvänt program...

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Söndagen den 20 maj, 2007 - 22:19:

Hej Daniel!

Det är väl så programmet är skrivet så att man bara behöver skriva in ortens namn och sedan fyller programmet i med överliggande orter, t.ex. by och församling. Så någon begränsning tycker jag inte att det är. Sedan kanske feltexten är svårtolkad men den vill säga att fram till första kommat i utskriften är det orten namn som gäller sedan kan man själv fylla i med ytterligare namn efter kommat i utskriften t.ex. namnet på landet där orten ligger.

Av Niklas Lundin Onsdagen den 26 augusti, 2009 - 21:40:

Ser av en slump att "Namn i utskrifter" för Ekeby södra kbfd (E) har "Boxholns kyrka" tillagt.
Ska det vara så eller har det blivit fel hos mig av någon anledning?
Förövrigt på detta sätt fast tvärtom som jag skulle vilja kunna ange orter i Disgen. Kära orter har många namn, men man kanske inte vill se all i utskriften :)

Av Daniel Berglund (M25564) Onsdagen den 26 augusti, 2009 - 23:16:

Mhmm ja, det verkar ingå i en standardinstallation av Disgen 8.2, med stavfel och allt. Lägger en felrapport...

Av Niklas Lundin M30055 Tisdagen den 10 november, 2009 - 23:40:

Skene kbfd (P) blir vid utskrift Skene kbfd (P) Skene kyrka

Kanske är samma fel som ovan

Av Olle Fåk Onsdagen den 11 november, 2009 - 19:05:

Hej Niklas
Såväl namnet för Ekeby som Skene har fått ett tillägg. Jag har inte själv gjort detta men det ingår den ortsuppdatering som funnits tillgänglig på nätet länge och som automatiskt gjordes vid konverteringen til 8.2. Detta är församlingar med knepiga namn och indelning som man på detta sätt försökt göra tydligare. Tycker du inte om denna lösning så är det bara att gå in och ta bort tilläggen i din ortsdatabas.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: