| Av Kristian Jerméus Måndagen den 14 oktober, 2002 - 22:15: |
Angående personregister.
Du har rätt i att jag går direkt till sista sidan för att se om punkterna finns och kan ej finna dem. Jag har försökt att skriva ut några sidor också med samma resultat. (inga punkter)
Det är ju inget jättefel så det går att klara sig med registret ändå.
| Av Kristian Jerméus Söndagen den 17 november, 2002 - 21:37: |
Jag undrar om någon vet ett bra sätt att skriva ut ortsregistret från en ort plus alla orter under i alfabetisk ordning.
Jag har haft problem att hitta ett bra sätt.
Mitt exempel:
jag väljer att skriva ut alla i Harestads socken men får inte med dem i "Västra Röd, Harestad".
Väljer jag att ta med alla underorter så blir sorteringen i alfabetisk ordning vid varje liten ort, och därför svårt att hantera.
Jag skulle vilja ha Harestad plus orter i ett gemensamt register.
| Av Gunnar Jonsson Måndagen den 18 november, 2002 - 11:38: |
Kristian.
Gå till inställningar - register - ortregister.
Klicka i Ordning - omvänd.
Då får du "Harestad, Västra Röd" istället för "Västra Röd, Harestad".
| Av Kristian Jerméus Måndagen den 18 november, 2002 - 22:43: |
Tack så mycket för tipset.
Det skulle vara roligt om det gick att göra samma sak under "Utskrift - Utgående från orter" så att man kunde sortera efter årtal med alla Harestads orter plus underorter.
Ex.
f.1800 Harestad, Västra Röd
f.1810 Harestad, Östra Röd
f.1820 Harestad
MVH
Kristian
| Av Gunnar Jonsson Tisdagen den 19 november, 2002 - 10:06: |
Utskrift utgående från orter går endast ortvis, och sedan kronologiskt under respektive ort. Men beroende vad du vill ha det till, så finns det många möjligheter att göra utdrag med egna varianter. Standardutdraget "händelse" ligger ganska nära det exempel du ger. Tar du bort personnamnet blir det exakt så.
| Av Gunnar Larsson Tisdagen den 3 juni, 2003 - 11:09: |
Hej!
Jag har problem med att få med personregister och ortsregister när jag skriver ut till RTF-fil.
Är detta något känt fel eller är det någon inställning som skall göras.
Gunnar Larsson
| Av Marianne Munktell Tisdagen den 3 juni, 2003 - 12:45: |
Gunnar L!
Markera hela texten och tryck på F9. Om detta står det i manualen till DISGEN 8, utgåva 6, på sid 72 under rubriken Register.
| Av Gunnar Larsson Tisdagen den 3 juni, 2003 - 13:37: |
Tack Marianne!
Har väl läst manualen dåligt.
Gunnar Larsson
| Av Synnøve Molander Lördagen den 17 februari, 2007 - 08:10: |
Om jag skriver hakparenteser m.m. i kommentarfältet så kommer de med i utskriften medan t ex personen inte kommer med i registret varför?
| Av Monica Wagenius Tisdagen den 3 april, 2007 - 08:38: |
Men huvva! Nu behöver jag hjälp!
Håller på med en släktbok på 25000 a4-sidor. När jag gör utskrifter i Stamtavlan så kommer det numera punkter på helt galet ställe;
Ex: Gift med. Petronella Hansdotter
Sambo med. Johanna Karlsson
Varför kommer denna punkt där? Det har ju inte varit så förut, och ser inte så fint ut, och det går ju inte sitta och radera varenda en. Bara det skulle ju ställa tålamodet på sin yttersta spets.
Mvh Monica
| Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Tisdagen den 3 april, 2007 - 11:41: |
Hej Monica!
Detta beror på att du kör Disgen ver 8.1b. Här finns ett fel i den svenska språkfilen som bland annat orsakar punkten som du skriver om. Därför kom nya rättade språkfiler 2006-11-09. När du gjort den uppdateringen av språkfilerna är ditt problem helt löst. Läs även Diskulogen nr 75 sidorna 18 och 19. Uppdateringen finns att hänta på Dis hemsida.
| Av Monica Wagenius Fredagen den 6 april, 2007 - 08:55: |
Men då ska jag hämta den uppdateringsfilen omedelbums! Tack för hjälpen och ha en trevlig påsk! :0)