Av Elisabet Bergkvist Lördagen den 11 januari, 2003 - 14:24: |
Hej Patrick!
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Vilka versioner menar du, och vilken information saknas resp. exporteras?
mvh Elisabet
Av Patrick Cotteverte Torsdagen den 24 april, 2003 - 14:15: |
hej Elisabet
den medelande får jag när jag vill exportera min gedcom fil:
99 bilder och multimediafiler
kopierade till samma mapp som GEDCOM-filen.
679 Kommentarer i händelsnotiser påträffade, kan ej exporteras till GEDCOM 5.5 disgen vers.8.0c
Antal personer: 5735
Antal familjer: 2414
Rader i fil: 78362
Klart!
tyvär det är inte klart! vad gör jag med mina 679 kommenarer som inte kommer med?
mvh Patrick
Av Elisabet Bergkvist Torsdagen den 24 april, 2003 - 17:12: |
Hejsan Patrick!
679 kommentarer som inte exporteras är definitivt 679 för mycket, anser jag. Det jag gör för att få med kommentarerna, är som jag skrev den 5:e januari, att jag använder Disgen 8a för export till Gedcom.
Vill man inte göra så, så får man nog anse kommentarerna förlorade (i exporten, inte i Disgen).
mvh Elisabet
Av Kjell Johansson Torsdagen den 24 april, 2003 - 18:32: |
Hej!
Betyder det att jag måste installera Disgen i två skillda kataloger?
Kjell
Av Karl-Edvard Thorén Torsdagen den 24 april, 2003 - 21:54: |
Gedcom export med missad note.
Kjell Du kan installera Disgen 8.0a i katalogen dis och därunder i en egen katalog t.ex. Disgen80a och även skapa en egen ikon på skrivbordet.
Men till problemet med missad note. Som jag skrivit tidigare och som jag nu åter testat med Född test18951203 så kommer note test med i ver 8.0a och Gedcom 5.5 men när jag importera denna Gedcom file blir det Född 18951203 alltså ingen kommentar.
Jag tycker att Du Patrick skickar en säkerhetskopia till Elisabet så får hon testa själv. Det går inte att söka fel med hjälp av bara beskrivningar som ovan.
Av K Johansson Torsdagen den 24 april, 2003 - 22:01: |
K-E Jag ska testa lite, får se hur det går
Kjell
Av Elisabet Bergkvist Fredagen den 25 april, 2003 - 17:32: |
Hejsan!
Det är alldeles riktigt att kommentarerna inte importeras till Disgen, varken version 8.0a eller senare.
Men varför skulle man exportera till Gedcom med Disgen och sedan importera igen med Disgen!
Gedcom använder man när man behöver flytta data till ett annat program. Behöver man flytta data mellan två Disgen-program, t. ex i olika datorer, så finns det bättre sätt.
mvh Elisabet
Av Patrick Cotteverte Fredagen den 25 april, 2003 - 18:03: |
Hej,
Jag har installerat om disgen 8.oa, nu fick jag mina notiser med.
en stor tack for all hjälp.
(det finns nog en liten bug i 8.0c)
Av Karl-Edvard Thorén Fredagen den 25 april, 2003 - 22:20: |
Gedcom och kommentarer.
Elisabet inte behöver man använda Gedcom för att flytta mellan Disgensystem men tycker Du inte att importen från Gedcom ska fungera också i Disgen ?
Av Elisabet Bergkvist Lördagen den 26 april, 2003 - 10:30: |
Hejsan Karl-Edvard!
Visst ska importen fungera i Disgen, både av Gedcom och andra format.
Men det var inte den vi diskuterade, utan att kommentarerna saknades i exporten.
Jag anser fortfarande att import och export är två olika funktioner, framför allt för att man i verkligheten inte använder båda på samma material.
Själv använder jag exporten för att kunna visa min släktforskning på min hemsida. Eftersom jag inte tycker att Disgens HTML-export är lika bra som mitt eget system, så måste jag kunna exportera data från Disgen, med kommentarer.
(Se gärna på http://www.visit.se/~bergkvist/ länken Släktforskning).
mvh Elisabet
Av Ann Sjöberg Lördagen den 26 april, 2003 - 23:59: |
Hej Elisabet!
Jag tycker att sidorna med presentationen av dina anor är jättefina. Snyggt och överskådligt.
Hälsningar
Ann
Av thomas christoffersson Torsdagen den 12 januari, 2006 - 17:41: |
Jag har exporterat alla personer till en ged-fil för att kunna importera till min Palm-dator. När jag skall importera ged-filen får jag följande meddelande:
Cannot import from this GED file because it references a person who does not exist in the file. The missing person´s identifier is
4
Jag har försökt med både Gedcom 5.5 och 4 men får samma meddelande.
Vet någon vad felet består i?
Thomas Christoffersson
Av Joel Vogler Torsdagen den 12 januari, 2006 - 23:35: |
Har du använt funktionen "Kontrollera DISGENs filer" som finns längst ned under Verktyg? Om inte, så pröva med det innan du gör nästa exportförsök!
Av Thomas Christoffersson Fredagen den 13 januari, 2006 - 08:25: |
Ja, det har jag gjort. Inga skador på filen och alla relationer ok. Fler idéer välkomnas.