Sökindex

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Söklistor: Sökindex

Av Per Schröder Måndagen den 3 februari, 2003 - 08:32:

Jag stänger alltid av söklistefönstret innan jag stänger ner disgen. Men nästa gång är söklistans kolumner 'smala' igen. Trots att 'senaste' söklistans kolumnbredd var mycket breda - så att t ex alla förnamn och hela ortnamnen kommer med. Så det 'knepet' funkar inte för mig i alla fall
Per

Av Kjell Johansson Måndagen den 3 februari, 2003 - 08:42:

Stäng med krysset däruppe i högra hörnet, det tycks fungera.

Av Per Schröder Måndagen den 3 februari, 2003 - 09:03:

OK! Då fungerade det! Men när jag sedan stängde med krysset i vänstra hörnet - blir det samma resultat igen. Så då ska jag i fortsättningen alltid stänga med högra krysset och ALDRIG med vänstra krysset. Tack
Per

Av Staffan Knös Söndagen den 4 december, 2005 - 10:24:

Hej
Jag har ett litet problem med söklistorna, både vid användande av sökvägen ”Välj person-sökning-efternamn” och via sökvägen Sök-personer-sökning till söklista 1”.
Efter återläsning av säkerhetskopia på dator 2, får jag inte träff på ett antal personer när jag söker på namn, med ovanstående två sökvägar, trots att personerna finns där med ankort mm och allt i övrigt tycks fungera. Söker jag på
senaste ändring (med blankt på namn) kommer dom med.
Tyvärr har jag inte lyckats hitta något system i vilka som inte kommer med när jag söker på namn.
Däremot på dator 1, från vilken säkerhetskopian kommer, fungerar sökningarna korrekt och alla kommer med.
Någon som kan hjälpa ?
undrar med VH
Staffan Knös

Av Sten-Sture Tersmeden Söndagen den 4 december, 2005 - 11:05:

Kolla inställningen i Verktyg/sökindex. Bör stå på "Uppdatera innehållet i sökindex Efter varje ändring av personer". Återskapa också sökindexet.

Av Staffan Knös Söndagen den 4 december, 2005 - 11:38:

Hej
Tack Sten-Sture, fungerar nu!
mvh
Staffan

Av Kristian Jerméus Torsdagen den 6 april, 2006 - 12:46:

Hej

jag har ett problem som jag inte vet om det går att utföra:

Jag vill göra en söklista på alla personer som inte har något dödsdatum. Dessutom så ska alla dessa vara födda i Öckerö socken.

I nuläget kan jag få antingen födda i Öckerö socken eller utan dödsdatum, inte båda två.

Mvh.
Kristian

Av Thorbjörn Johansson Torsdagen den 6 april, 2006 - 14:02:

Hej Kristian.

Vet inte om detta är det lättaste sättet att lösa det men det går att utföra på detta vis iaf.

1. skapa en "Söklista 2" med alla födda i Öckerö
2. öppna "Söklista 1" och bocka för "Ta med alla som inte uppfyller villkoren" samt sök i "Söklista 2" Sedan valde jag Död "Senast år:" 2006.

På detta sätt fick jag fram de som inte hade något dödedatum och var födda i öckerö

Av Kristian Jerméus Torsdagen den 6 april, 2006 - 15:50:

Tack för hjälpen.
Det fungerade utmärkt

Mvh.
Kristian

Av Kjell Johansson Tisdagen den 22 maj, 2007 - 16:35:

Hej!

Går det att få större/fetare tecken i den med kikaren skapade söklistan?
Tycker att den är lite för svår att läsa som det är nu.

Kjell

Av Kjell Johansson Onsdagen den 23 maj, 2007 - 20:50:

Hej!

Går det att få större/fetare tecken i den med kikaren skapade söklistan?
Tycker att den är lite för svår att läsa som det är nu.

Kjell

Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Onsdagen den 23 maj, 2007 - 21:41:

Svar till Kjell Johansson
Tyvärr går detta inte att göra i Disgen. Du kan däremot ställa om din skärmupplösning men det vill jag inte rekommendera eftersom det drar med sig andra besvär och nackdelar.
Jag tycker att din fråga är intressant. Jag har därför registrerat den som ett förbättringsförslag. Tyvärr har du inte angett ditt medlemsnummer eller din epostadress varför du inte får varken äran eller glädjen av att ha lagt ett bra förslag.

Av Kjell Johansson07803 Torsdagen den 24 maj, 2007 - 06:05:

Tack Ingvar.

Kjell Johansson (07803)

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: