Av Karl-Edvard Thorén Fredagen den 11 oktober, 2002 - 18:24: |
Sök med flaggors hjälp. Som i alla sökningar är det svårt att söka på det som inte finns.
Man kan t.ex. vilja söka reda på alla personer som saknar födelse- eller döds- information.
Förbered detta genom att sätta en flagga på de personer som saknar födelseinformation och en anna på dem som saknar dödsinformation.
På samma sätt kan man använda flaggorna för annan information som man saknar och vill ha möjlighet att söka reda på senare.
Av Inger Rozén Torsdagen den 24 november, 2005 - 12:43: |
Hej på Er!
Inger Rozén är jag.Som tämlingen ny forskare har jag en rad förfrågningar.Var är flaggorna?Men,jag söker en person,som jag bara har namnet på.Hon finns med på ransoneringskort från Västerås,men sedan spårlöst borta.Hur hitta spår?Människan jag söker heter Dagmar Andersson.Var inneboende och anställd av min Farfar,Edmund Rozén.De bodde då på Åsgat 4 i Västerås men flyttade till Bålsta där farfar hade en affär.Farfar är begravd i Yttergran.Men vart hamnade Dagmar???Hur leta.
Av Leif Svensson (M12244) Torsdagen den 1 december, 2005 - 08:08: |
Hej,
Frågor som rör borttappade släktingar, för man skriva om på Rötter www.genealogi.se
Här diskuterar vi mer tekniska problem och olika hjälpmedel för att släktforska.
Ett svar på din fråga är ändå att du måste ange
datum så att man vet när och var man skall leta efter personerna.
Mvh
Leif Svensson
Västerås
Av Tom Barckman Fredagen den 30 januari, 2009 - 17:43: |
Släktforskningen går väl oftast framåt genom att man forskar på en person. Helt plötsligt dyker det upp nya uppgifter om en annan person i släktträdet. Och så kan det fortgå så att man hoppar mellan olika personer i släkten.
Hur kan man på bästa sätt ange att man ännu inte forskat färdigt? Kan man ange en Flagga för det man gjort? Och sedan göra en söklista på de personer som man inte gjort. Låt oss säga att för många personer har jag klarat av de flesta källorna/kyrkoarkiven. Men inte t ex Flyttningslängden. Om jag då markerar med Flagga för varje kyrkoarkiv som är färdigt, så finns det alltså ingen Flagga för Flyttningsländen. Kan jag göra en söklista på de personer som saknar genomgången Flyttningslängd?
Eller måste jag ange Flagga för det ogjorda, och sen göra söklista på detta. Det kan ju bli ganska många Flaggor då man börjar på en person, där man sedan succesivt stryker Flaggorna när respektive arkivet blivit genomgånget.
Eller skall man använda notisen Oforskat. Och i så fall hur?
Av Tom Barckman Onsdagen den 4 februari, 2009 - 10:18: |
Tråkigt att ingen vill/kan ge mig ett tips om ovanstående. Jag aktiverar frågan härmed.
Av Christer Gustavsson (M04621) Onsdagen den 4 februari, 2009 - 15:37: |
Personligen använder jag mig av oforskat där jag använder källfältet till att skriva t.ex VaLa när jag ska följa upp det på Vadstena Landsarkiv. Då kan jag enkelt söka fram alla oforskat med VaLa när jag väl är på plats.
Av Folke Strandberg Torsdagen den 5 februari, 2009 - 19:20: |
Hej Tom
Använder sedan många år ett eget kodsystem som för varje person anger vad som återstår att göra.
Exempel:
1835 föddes ett barn i Misterhult församling, funnet i f-boken.
Fadern Anders Persson, modern Anna Nilsdotter.
Före faderns efternamn fyller jag i:
+mis f g-835 h835- d r Persson
Jag ska ta reda på när Anders föddes, när han gifte sig, läsa hfl från giftet till döden, får tills vidare anta att giftet skedde 1835 eller tidigare, när han dog och slutligen redigera den text jag har om familjen.
För Anna: +mis f d r Nilsdotter.
I första hfl som täcker året 1835-1845 får jag reda på att Anders var född i Broby år 1802 och Anna i Misterhult 1805, giftet 1830. Kod:
Anders +bro f802 +mis g830 h830- h846- d r
Anna +mis f805 d r
Tills vidare får jag anta att giftet skedde i Misterhult.
För barn: +mis f831 osv
Jag direktregistrerar medan jag forskar och ändrar koden för varje enskild uppgift jag finner. På så sätt behöver jag aldrig fundera på vad jag ska göra nästa gång.
Eftersom koden står före efternamnet och börjar med + kommer alla oforskade personer först i söklistan i FÖRSAMLINGSORDNING vilket innebär, att när jag hämtar ett kuvert med födda eller en bok i Genline kan knäppa flera personer samtidigt.
Söker: "+*"
Kan detta vara nåt?
Hälsn Folke
Av Tom Barckman Torsdagen den 5 februari, 2009 - 22:28: |
Tja, det kan vara ett sätt. Men Du kan väl knappast lägga in detta i Disbyt.
Mvh Tom
Av Folke Strandberg Fredagen den 6 februari, 2009 - 11:00: |
Tom, nej, om du menar att lägga in din släkt i DISBYT så är det ju inte lämpligt med sådana kladdiga namn som det blir. Jag ser det bara som ett hjälpmedel att effektivisera forskningen. Uppgifter som jag funnit tar jag naturligtvis bort ur koden så att det till sist bara står r kvar för att sedan helt försvinna
Hälsn Folke
Av bosse Månsson Fredagen den 6 februari, 2009 - 11:20: |
Enligt Daniel på DIS-syds hemsida, kan vi förvänta oss version 8.2, någon gång i maj.
Är denna version avsedd, att fungera problemfritt i Vista? Om så är fallet finns det ju knappast anledning att köpa 8.1e-versionen för att kunna köra Vista!
Bosse